torsdag 14 maj 2009

Måsen : Berättelsen Om Jonathan Livingston Seagull

Av Richard Bach

Åh, det här är en fantastisk liten bok.
Det är en kort berättelse handlar om måsen Jonathan som mer än allt annat älskar att flyga. Flygning är det viktigaste i livet och allt Jonathan vill är at förfina och fullända denna konst. Detta tycker inte resten av flocken om och han blir förskjuten. Men Jonathan träffar likasinnade och når snabbt allt högre nivåer för att så själv bli en lärare för andra med samma längtan.

Berättelsen berör mig och jag blir alldeles varm i hjärtat. Jonathan är en kämpe och en förebild i att följa sin längtan och sitt hjärta vad andra än tycker och tänker. LIvet har alltid mer att erbjuda och Gud är alltid större.

Per Lagergren gör en mycket fin och innerlig uppläsning.

1 kommentar:

Malachai sa...

Den boken har en aldeles speciell plats i mitt hjärta också. som en ung, osäker tonåring (eller var jag äldre?) var det ett lyft att läsa den boken! Den sade mig att man kan vara annorlunda och ändå rätt.