tisdag 19 maj 2009

Manesa

I NOrrköping har vi en helt fantastisk Tapasrestarurang vid namn Manesa.
I fredags var J och jag påteater - Allt om din mamma - och efteråt gick vi och käkade på Manesa. Det var mitt andra besök där och maten var ännu godare än jag mindes den.
Det finns en hel rad olika tapas, plockmat och tillbehör att välja på. Det bästa är, som vi gjorde, att beställa in många rätter gemensamt. För varje rätt är ändå ganska väl tilltagen.
Vi tog in fritterad potatis och fritterade grönsaker, nån sorts paprika och valnötsröra (som jag inte tyckte var så god men J gillade den), helt underbara vitlöksmarinerade champinjoner, oliver (man får både svarta och jättestora gröna), marinerad ost och tomatbröd. INga problem att äta vegetariskt som ni märker. Att äta veganskt går också utmärkt. Det gjorde Jonatan (för osten åt bara jag av). Det finns förstås kötträtter också.
De serverar också vin, öl och drinkar.

Lokalen är riktigt mysig. Borden är i lite olika höjd och man sitter i fotöljer och soffor.
Lite trist och väl högljudd musik spelades i fredags men det kan man stå ut med.

Som ni förstår är jag väldigt förtjust i den här restaurangen och rekommenderar den varmt.
Jag längtar redan tillbaka!

Det är så roligt att kunna äta god vegetarisk/vegansk mat utan att det nödvändigtvis är asiatiskt eller snabbmat.

Manesa hittar du på Gamla Rådstugugatan 10 i Norrköping.

Inga kommentarer: