lördag 28 mars 2009

Rödbets- och fänkålsbröd

Kolla vad vi fick i denna veckas
ekolåda!



Nej då, det är bara Olle som nog klurar på om detta kan vara en bra plats att föda ungar på när det är så dags. Lite trångt va Olle?

Däremot fanns det rödbetor i lådan. Jag tyckte det skulle vara roligt att göra något annat än rödbetssoppa dom, och som tur är finns det fler som har ekolåda.
Att koka soppa på en låda
bakade
rödbetsbröd
av sina. Superbra idé tyckte jag! Så inspirerad av hennes recept och av
det här receptet
på rödbetsbröd med fänkål, samt av vad vi hade hemma, bakade vi det här underbart goda och festliga brödet.





Du behöver:
5 dl dinkelsikt
5 dl rågsikt
5 dl vetemjöl (eller tills degen blir hanterbar)
5 dl vatten
50 g jäst
1/2 dl olja
Ca 4 rödbetor
1 msk sirap
1 msk fänkålsfrön
1 tsk salt (lite mer kanske inte skadar)

1. Riv rödbetorna fint.
2. Rosta och mortla fänkålsfröna.
3. Rör ut jästen i det 37 grader varma vattnet.
4. Blanda i rödbetor, fänkål, sirap, salt och olja.
5. Häll i mjölet under bearbetning tills den släpper från bunkens kanter. (Den
kommer vara ganska kletig och så ska den vara.)
6. Låt jäsa under bakduk 30 min.
7. Knåda degen degen lätt. Förmodligen behöver du tillsätta lite mer vetemjöl. Dela
degen på mitten och forma till två limpor. Låt jäsa ytterligare 30 min.
8. Grädda på 200 grader i ca 40 minuter.

Bröder håller verkligen saftigheten och var nästan godare idag än igår när det var nybakat.

3 kommentarer:

Cecilia Sahlström sa...

Verkar jättegott! Anyways. Jag hade missat att du svarade ytterligare en gång på inlägget om han som bytte karriär. JAså, dina föräldrar var begravningsentreprenörer. Då tänker jag omedelbart på 6 feet under! jättebra serie. Och så är jag polis, ja. Jag har inte så svårt med lukten av lik och faktiskt inte så svårt för döda kroppar heller. Det finns ju ingenting i dem. SJälen har flytt. Och det tycker jag att man känner. Bara någon gång har jag verkligen tagit illa vid mig (om vi bortser från bårhushistorien, men det var ju mer för att det var så osmakligt rent fysiskt). på något sätt måste man ju distansera sig när man ser så mycket död och elände omkring sig. Annars blir man nog sjuk tror jag! Roligt att du är präst. Ett av mina favorityrken faktiskt! En av mina bästa människor är präst för polisen där jag jobbar. Det är en fantastisk människa och just det faktum att dagens präster är så otroligt människoinställda gör ju att diskussionerna blir intressanta och "välgörande" för en törstare som jag! God natt och jag hoppas du sover sött nu! Cissi

Heimlaga sa...

Åh,det ser jättegott ut, och låter gott! Jag älskar nybakat bröd, och doften som det blir i huset!

linn sa...

Vad roligt att du blev inspirerad och vad fint det ser ut! Jag tycker det är roligt att göra saker med rödbetor eftersom allt får sån fin färg då... :)