fredag 27 mars 2009

Att äga eller inte äga...

Jag måste verkligen hålla mig i skinnet nu. Det suger som tusan i boköpartarmen. Men jag behöver inte köpa böcker för tillfället. Bara för att jag råkar ha några slantar över så måste jag inte det. Jag har flera stycken olyssnade ljudböcker som bara väntar och jag är dessutom ganska seg när det gäller läsandet nu. HÅller på med "Röde orm" och det går så långsamt. INte för att den är dålig. Verkligen inte! Men tiden och orken tryter. Så fort jag pluggar in den i öronen på kvällen så somnar jag.
Så, nej, jag ska inte köpa några fler böcker nu.

Vad är det här med ägandebehåvet av böcker?
Varför måste jag absolut fylla hyllorna hemma? Det är ju egentligen helt onödigt när det finns ett välfyllt bibliotek att bara frossa i helt gratis. Vad är grejen? Jag tror jag har motiverat mig med att jag vill kunna läsa om böckerna jag tycker om men det håller inte... Dels köper jag ju böcker som jag inte vet om jag kommer gilla, dels kan jag ju låna om dom på biblan...
Vad tror ni det handlar om?
Kanske är det som med annan kärlek. Man vill inte ha den till låns. Men vill göra den helt till sin.

Inga kommentarer: