söndag 15 mars 2009

Lite besviken

För ett par månader sedan blev jag tipsad om att
Piratförlaget
skickar ut recensionsexemplar, inte bara till tidningsskribenter, utan också till bloggare.
Jag upptäckte till min stora glädje att de hade ljudböcker för recension så jag beställde förstås en.
Jag såg verkligen fram emot att liksom få i uppdrag att läsa och recensera.
Men tyvärr dök boken aldrig upp.
Varför? Är min blogg kanske för liten och oansenlig?
Det är inte den uppfattningen jag får när jag läser de kommentarer Mattias B, från Piratförlaget, har skrivit
här
angående detta.

"Jag tycker att bokbloggare har en minst lika viktig funktion som tidningsrecensenter. Kanske läses inläggen inte av lika många som läser en tidningsrecension(hur många som nu egentligen läser kultursidorna...), men bloggrecensioner går ofta mer in på själva läsupplevelsen än vad som är brukligt i tidningsrecensioner.Dessutom är de efterföljande kommentarerna nästan lika viktiga som själva inlägget. Själv känner jag att jag får fler intressanta boktips genom bloggar än genom kultursidor."
"Visst går det att lägga mycket pengar på reklambudget för en bok. Men samtidigt vet alla förlag att det allra viktigaste instrumentet för att sälja en bok är mun-till-mun-metoden. Jag läste en engelsk undersökning som kom fram till att minst 85 procent av alla böcker köps tack vare ett personligt tips från någon man känner eller på annat sätt litar på. Att få igång snacket kring en bok är den snabbaste vägen till framgång. Och om bloggarna gillaren bok så kan det snabbt sprida sig som en löpeld."

Så, varför fick jag inget recensionsex? Är det för att jag också skriver om mat på min blogg? Nej väl?
Kanske var det helt enkelt för många som ville ha böcker och då prioreterades de större bloggarna.
Hur som helst så känner jag mig besviken.
Jag skulle naturligtvis kunna mejla dom men jag tycker det vore jobbigt att få nobben.
Fast jag har faktiskt lite funderingar på att mejla till lite olika ljudboksförlag. Hos någon kanska jag får napp...

2 kommentarer:

svartanova sa...

Det hoppas jag verkligen att du får!
Lycka till!

svartanova sa...

Idag låg skivan i brevlådan när jag kom hem. Nu har jag lyssnat på låten, och ska nog lyssna på Mark när han berättar snart igen. Underbart vackert!

Tusen tack, hoppas jag kan gottgöra dig någon gång.