söndag 8 mars 2009

Fullkornsbröd och kladdakaka

Hela den här helgen har varit en riktig varahemmaochfixaochmysahelg.
Idag har vi gjort massa bra saker T ex har vi bakat.
Jonatan bakade ett underbart gott bröd med bl.a dinkel, valnötter och pumpakärnor. Jag lägger dock inte upp receptet här eftersom han gjorde det helt efter eget huvud. Det blir så svårt då.

Jag bakade ett supergott fullkornsbröd.



Receptet hittade jag på nätet för länge sedan men vet inte vart. Det lyder i alla fall som följer:

8 dl rågsikt
2 dl rågkross
1 dl havre eller vetekli
1 dl linfrö
1 tsk salt
1 msk bikarbonat
1 dl lingonsylt
2 msk ljus sirap
5 dl mild yoghurt

Sätt ugnen på 175 grader. Blanda ihop alla torra ingredienser och rör sedan i lingonsylt, sirap och yoghurt. Häll degen i en bröad, avlång bakform som rymmer
ca 1 1/2 liter. Strö över lite rågkross. Grädda i nedre delen av ugnen i ca 1 timme. Stjälp upp brödet och låt det svalna på galler.

Lägg gärna i russin, torkade aprikoser, oliver eller någon annan favorit så får du en egen variant av detta smarriga bröd!

Doften när man gräddar det här brödet är obeskrivlig!


Till kvällsfikat bakade jag en otrolgit smaskig choklad/kladdkaka.


Receptet hittade jag här på kladdkakor.se.

Du behöver:
150 g smör
4 msk ljus sirap
3 dl socker
3 dl mjöl
1 dl kakao
1,5 dl grädde
1 krm bakpulver

Gör så här:
Smält smöret och blanda ner sirapen. Blanda ner sockret och vispa ner torrvarorna. Rör ner grädden och rör till en jämn smet. Slå i en smord form och grädda
i 180 grader i 20 minuter.

Jag använde havregrädde men vanligt ekologiskt, smör så vill man ha den vegansk får man förstås använda mjölkfritt margarin. Men smaken av smör och sirap är ljuvlig!

Något annat av de bra saker vi gjort idag är att vi har märkt upp alla våra kryddburkar med punktskrift. Det underlättar verkligen i min matlagning. Jag är inte så jättebra att känna igen kryddorna på lukten faktiskt.

Inga kommentarer: