tisdag 24 mars 2009

Smör eller palmolja?

Här hemma använder vi så långt som möjligt olja i vår matlagning, men i övrig har vi beslutat oss för att använda ekologiskt smör hellre än margarin gjort av palmolja.
Det är nog ganska svårt att säga vilket som är mest miljövänligt av detta och idag beslutade jag mig för att kolla upp det hela lite mer.
Jag anser nog att svenskt, ekologiskt smör är bättre än palmolja. Men bättre allternativ vore inte dumt.
Jag läste ett mycket intressant inlägg
här på MiljöBloggAktuellt
angående detta. Verkligen läsvärt.
Men så blir jag (som så ofta) lite besviken över den onyanserade bilden av mjölkproduktion.
Skribenten menar att smör är minst lika illa som palmolja bl.a eftersom korna utfodras tills tor del med importerad soja, och att de inte får gå på "naturligt bete".

Detta gäller verkligen inte alla lantbruk och absolut inte de ekologiska.
Därför vill jag också att ni inte bara läser inlägget jag länkat till ovan utan också
detta om ekologisk mjölkproduktion.

Att helt välja bort mjölkprodukter fungerar inte för alla. Jag tror inte heller det är lösningen. Problemet är inte att vi äter animaliska produkter. Problemet är den enorma överkonsumtionen. Men skulle vi helt sluta äta kött och mjölk skulle det bli överkonsumtion av något annat. Det är jag ganska säker på.
Det är ohållbart med de storlantbruk vi har idag. Men om dessa skulle kunna ersättas med ekologiska närprodukter, större självhushållan och en rejäl ökning av vegetabilisk mat, behöver vi inte helt sluta äta t ex smör.

Så, det var nog mitt första, lite försiktigt, debatterande inklägg här på bloggen.
Reagera gärna!

1 kommentar:

Cecilia Sahlström sa...

Jag tror absolut att du har rätt! Jag är ingen fan av vegetarianers inställning heller. Jag tror på öppna landskap och jag tror på normal konsumtion. Det är bara i väst vi har "råd" att överkonsumera. Frågan är hur länge vår jord har råd med vår överkonsumtion! Lagom är ibland ett utmärkt uttryck! Jag tror heller inte att storjordbruken är bra, men samtidigt måste man också grunda för mindre jordbruk, för til syvende og sidst handlar det ju om att överleva på sitt jordbruk också. Alla kan nog inte odla för eget bruk, det blir en ekvation som är omöjligt, tror jag. Vi lever inte sådana liv idag. Men med god ekonomi för småjordbruken med ekologiskt odlad gröda och djuruppfödning tror jag på en god framtid för miljön!
A pro på liket. Jag är ganska okänslig för liklukt, comes with the job om man så säger, men däremot såg han läskig ut. Minst sagt! SKulle nog in i kylen direkt efter. Han som förevisade liket, skrattade förnöjt när han såg våra reaktioner. Otäck typ! Hahahah...galning kanske! Cissi