tisdag 6 januari 2009

Oskuld och erfarenhet

Av Tracy Chevalier

"Oskuld och erfarenhet" var inte alls som jag tänkt mig. Jag har inte läst något av den här författaren förut men har sett filmen "Flicka med pärlörhänge" som är baserad på Chevaliers bok med samma namn. Filmen fick mig at tro att Chevalier skrev ganska tunga böcker. Så är inte fallet med "oskuld och erfarenhet" (och förmodligen inte heller "Flicka med pärlöränge").

Bokens titel ger verkligen skäl för sitt namn då den röda tråden i berättelsen är mötet mellan oskuld och erfarenhet. Detta tema följer oss från början till slut. I lantfamiljen Kallaways möte med 1790-talets London och dess mylrande stadsliv. I fröken Kallawyas blinda förälskelse i den kvinnoslukande sonen till en cirkusdirektör. I Jem Kallaways möte med den vilda flickan Maggie. Men kanske framför allt i Maggie själv. Vi får följa de här tre barnen under ca ett års tid och de är med om diverse äventyr och upplever London och vuxenblivandet tillsammans. Med i bilden finns också Kallaways granne, diktaren, konstnären och frihetsanhängaren "Mr (William) Blake". Denne man blir en sorts beskyddare och förebild för barnen. Någon de kan vända sig till när ingen annan finns till hands.

Det här är en lättsmält bo med et enkelt och målande språk. Berättelsen är ganska ljus även om det finns en del mörka inslag av missär och tragedi. Naiviteten och skimmret av oskuld tar dock mest överhanden. Den mest färgstarka och intressanta karaktären i "Oskuld och erfarenhet" är Maggie och det är hon som stananr kvar hos mig. I överigt gav boken mig inte så jättemycket mer än underhållande läsning. Det var som sagt inte alls så här jag trodde boken skulle vara och jag tror den är lite för mycket av en ungdomsbok för min smak.
(Och sorry Johannes, det var knappast någon porrnovell...)

Jag har läst den som ljudbok och inläsare är Marie Richardson. Hon har en behaglig röst även om hon kanske tolkar karaktärerna på ett lite, för en sådan här bok, överdrivet sätt. Hon sjunger också vilket är lite festligt. Jag undrar om hon kan melodierna eller om hon hittar på dom själv...

2 kommentarer:

Veronica Tingvall sa...

Det låter som en bra handarbetesbok. Det får inte hända för kompliserade saker i böckerna när man gör två saker samtidigt. Då hänger jag inte med...

Om min mage krånglar för mycket (vilket jag naturligtvit hoppas med all kraft att den inte gör) så kommer ju David i alla fall...

Jättefint att du har fixat skjuts men vi åker nog helst tåg om det går bra. Jag har lite problem med att sitta instängd i en bil när jag inte mår bra och D vill ju hest slippa åka bil oxå.

Hoppas du har det bra och att den här vecka inte är för stressig för dig.
Kram/Veronica

Anonym sa...

Jag tycker den här boken är jätte bra. Tycker om att det är ljus och lättsam. Många historier som utspelar sig i den här epoken är ofta så onödig tunga. Speciellt de som är skrivna nu, eller iallafall av de jag läst :)
Så tycker jag om äventyren. Plockar liksom ftam barnet i mig. När jag såg Oliver Twist i fyran så drömde jag om att få vara ett barn (gärna fattigt:P) i London 1700/1800 så det var kul att få fram lite minnen

Lillbruden