torsdag 22 januari 2009

Vegoburgare

Vad tycker ni om mitt nya sidhuvud?
Burgaren på bilden åt vi till middag idag och nu ska ni få receptet.

Det kan vara lite svårt att få bönbiffar att smaka mer än böna men idag bestämde vi oss för att en gång för alla besegra bönsmaken. Vi lyckades riktigt bra.

Det här behövs:
1 burk kidneybönor
1/2 eller 1 mycket liten gul lök
En liten skvätt havregrädde
1 grönsaksbuljongtärning
2-3 klyftor vitlök
1/2 tesked sambal oelek (man kan med fördel använda något annat, t ex chilipulver eller paprikapulver, men vi ville ha sting som sagt.)
Ströbröd (så mycket som behövs för god konsistens)
Salt och peppar

Gör så här:
1. Hacka och fräs löken.
2. Rör ut buljongen med gräddskvätten (var försiktig med grädden så smeten inte blir för lös).
3. Mosa ihop alla ingredienser till en smet. (Vår smet blev lite för lös så vi tillsatte även lite havregryn och lät sedan smeten stå en stund. Det blev bra")
4. Forma smeten till biffar och stek på medelvärme tills de får en rejäl stekyta.

Till detta kan en god dressing behövas och Jonatan har ett bra recept.
Rör ihop följande ingredienser - mängd efter smak och tycke:
Havregrädde, dijonsenap, tomatpuré och bostongurka. Smaka av med lite salt om du tycker det behövs.

Förutom bröd, burgare och dressing hade vi saltgurka, gurka, rödlök, tomat och sallad i burgarna. Och så pommes frittes till förstås.
Mumma!

1 kommentar:

Veronica Tingvall sa...

mmm vad hugrig jag blev nu och jag som just ska gå och lägga mig. Det ser jättegott ut och bilden är jättefin. jag gillar att ha havregryn i biffarna det blir så bra konsistens då, särskilt i tofubiffar.

Kram, kram/V