onsdag 7 januari 2009

Lite av varje

Igår lagade jag och J en helt underbart god lasagne men eftersom vi råkade bränna översta lagret *mutter* så blev det ingen bild på den. Så jag ger er receptet nästa gång vi gör den så ni också får bild på den.

Annas pepparkakor är den enda produkt jag hittat i mataffär med punktskrift på förpackningen. Det står "Annas pepparkakor orginal" och sen ett telefonnummer man kan ringa "vid förfrågan". Jag gillar det verkligen och vill uppmana till mer sånt! (om nu mot förmodan någon berörd skulle läsa detta...)

Ett tips!
Jag är jättedålig på att göra stuvningar och såser. Jag överlämnar detta med varm hand till min sambo som är grym på det. Men jag bidrar gärna med lite tips och trix. För några år sedan fick jag lära mig att det är fantastiskt gott med vitlök i svampstuvning. Det var min underbara vän Rebecka som skulle göra varma mackor åt oss. När hon sa att hon tänkte ha vitlök i stuvningen protesterade jag högljutt. Jag ville, på ett för mig ganska konstigt konservativt sätt, att svampstuvningen skulle smaka som svampstuvning alltid gjort. Rebecka brydde sig dock inte det minsta om mina protester vilket var tur för mig. För det är otroooooligt gott med vitlök i svampstuvning! Om du inte provat så gör det!

Idag har jag skrivit ner mitt föredrag till prästexamen. Det var lite knepigt eftersom jag bara har tio minuter på mig och får knappt sagt hälften av vad jag vill säga. Tio minuter kan tyckas långt men det är det faktiskt inte. Men jag får bidra med mer under samtalet efteråt som tur är.

Äntligen har jag börjat läsa "Fågeln som vrider upp världen" av Haruki Murakami. Som jag har längtat! Åh denna underbara författare med ett språk och en berättarteknik som jag avgudar. Och med sina berättelser som man aldrig vet vart dom tänker ta vägen. Jag njuter i fulla drag!

Inga kommentarer: