lördag 3 januari 2009

Budapest

Jag har varit med älsklingen och hans familj i Budapest och firat. VI har firtat J:s mammas födelsedag och nyår. Buapest är så här års en råkall stad men maten är härlig!

Första morgonen hittade vi ett riktigt fint frukostställe.
Café CentralDe hade en ljuvlig frukostmeny. t ex bestälde jag varm choklad och då fick jag in en kopp het mjölk plus en stor bit choklad på en pinne som jag själv fick röra ner. Lyxigt!

Något jag länge velat prova är rostade kastanjer och nu fick jag chansen. Det stod försäljare lite överallt och sålde sådana. Jag blev ganska besviken. Det var inte särskilt gott. Tort och som lite mjöligt och ganska smaklöst. Men Eva (svärmora) sa att det ska vara smör och salt till. Det kan jag tänka mig skulle göra susen.

Jag provade även ungersk gulasch. Det var en god soppa men inte så speciell och fantastisk som jag förväntat mig. Mamma gör godare!

Kött, ost odch korv är de bra på i Ungern. Det finns även mycket bra vegetarisk mat. Är man fisk och skaldjursälskare är Ungern inget höjdarland. Det fanns ytterst lite fiskrätter på menyerna. Att vara turistande vegan är så gott som omöjligt. Det är ost eller grädde eller ägg i all mat på caféer och restauranger.
Det absolut bästa stället vi käkade på kommer jag inte ihåg vad det hette men det låg på Cukor utca 5 (f.d Vegetarium). Där fanns många fina vegetariska rätter. Själv åt jag nog det godaste lamm jag någonsin ätit. Det bara smälte i munnen.

Vi åt vår nyårsmiddag på en riktigt fin och mysig restaurang nära slottet och Mattiaskyrkan -
Arany Hordo. Vi fick sitta i den gamla vinkällaren och vi underhölls av en violinist och en ståbasist. Mycket trevligt! Maten var fantastisk. Jag åt en otroligt god biffstek med rostad potatis och grillade grönsaker.


Jag vill dock utfärda en varning... Var försiktig med paprikan!!! Glupsk som jag är stoppade jag in en hel paprikaskiva i munnen och då bröt helvetet ut. Det var det starkaste jag fått i mig någon gång. Tjärnorna var kvar i paprikan och de var nåt så jävulskt starka. Det brände som eld och tårarna sprutade. De andra i sällskapet verkade ganska oberörda av mitt delemma, fokuserade som dom var på sin egen mat. Med hjälp av potatis lugnade smärtan til slut ner sig och jag kunde fortsätta njuta av min köttabete. Helt plötsligt gav Johan (Jonatans systers pojkvän) upp ett litet vrål: "paprikan"! Han hade gjort samma sak som jag. Det var skönt att någon äntligen förstod vad jag själv just varit med om. Jag fick mig dessutom ett gott skratt.
Det trista med den här restaurangen var att det inte fanns en enda vegetarisk huvudrätt på menyn. JOnatan fick in en tomat och mozarella. Inte mycket för en hungrig pojke och inte så roligt när man ska äta fin middag. Han beställde dock in rostad potatis också så mätt blev han till slut. Men det avtog lite av min glädje över maten.
Efterrätterna var heller inte någon jättehöjdare. Få och ganska tråkiga.

I Budapest fanns det gott om härliga bakverk. Det godaste i den vägen åt jag på det ganska sunkiga haket Anna Café på Vaci utca nära saluhallen. En helt otrolig nougatbakelse!

Jag shoppade inte mycket men i saluhallen införskaffade Johan och jag oss två stora kolbasz. Mycket god och kryddig korv!

Den ena ska mamman och pappan få som tack för vård av katt när jag varit borta.

Inga kommentarer: