onsdag 9 december 2009

Bokberoende

Ja, nu ska jag också ta och svara på
Bokmanias enkät
om bokberoende.

1. Är du ständigt försjunken i tankar om litteraturen?
Inte ständigt. Det skulle vara katastrof här på mitt jobb men ofta såklart. Sen beror det på vad jag läser för tillfället hur pass mycket det infiltrerar min hjärna.

2. Tycker du att en tillvaro utan böcker vore begränsad, tråkig och intetsägande?
Ja men det vore ju förfärligt! Vart skulle jag då ta vägen när jag ville fly verkligheten? Det vågar jag inte tänka på...

3. Blir du rastlös och irriterad när du inte får läsa?
Ja, det kan hända. T ex när batterierna i min ipod eller cd-spelare tar slut påväg till eller från jobbet kan det krypa i hela min kropp. Jag försöker alltid ha nya batterier med men ibland har jag inte hunnit ladda. Usch...
Och jag har ofta svårt att sova om jag inte har en bok i öronen.

4. Läser du för att få lindring när du mår dåligt?
Ja, det gör jag. EN bok är det bästa sättet för mig att koma undan mina egna tankar.

5. Känner du att tiden aldrig räcker till för allt du skulle vilja läsa?
Nej, det gör jag faktiskt inte. Jag vet ju att det är så, böckerna tar ju aldrig slut, men jag försöker vara i nuet i min läsning. Det blir så tråkigt när jag hela tiden är påväg till nästa bok (något som jag ibland kan stressas av i.o.m bloggandet men detta ska jag återkomma till i ett annat inlägg).

6. Kan du ha svårt att sluta läsa när du väl börjat?
Haha, verkeligen! Framför allt under min studietid. Då kunde jag liksom hamna i nån sorts
läskoma
(jag har visst skrivit ett rejält inlägg om mitt bokberoende redan tidigare) som jag inte tog mig ur förns boken var slut.
Nu med jobb, häst och hus händer det inte lika ofta riktigt.

7. Händer det att du låter bli att göra något du borde ha gjort för att läsa i stället?
Nja, jo, det händer. Fast fördelen med ljudböcker är att man kan läsa samtidigt som man gör andra saker. T ex städning kan då gå som en dans.
Däremot bloggandet kan vara riktigt förädiskt...

8. Har anhöriga eller vänner tyckt att du läser för mycket?
Nej, inte för mycket, men kanske vid fel tidpunkter.

Inga kommentarer: