måndag 21 december 2009

Tematrio - jul

Såklart är det jul som är temat i
Lyrans
trio den här veckan.
Vi får berätta om vad vi vill - sånger, böcker, dikter, filmer - ja allt möjligt. Vilken frihet!

* Eftersom jag är präst borde jag förstås nämna LUkas julevangelium men det har Lyran själv redan gjort. SÅ istället får det bli Marias lilla åsna av Gunhild Sehlin.
Den boken älskade jag när jag var liten. I skolan fick vi ha med oss ljus och så satt vi där med vårt tända, levande ljus på bänken medan fröken läste den här lilla fina boken.
Där får vi följa julens händelser genom en liten åsnas ögon. Väldigt fint!

* Trollvinter av TOve Jansson är en annan underbar liten berättelse. Mumintrollet råkar vakna mitt i vintern fast han egenligen ska sova fram till våren. Det är snö och hela huset sover. Ensam och rädd är han men det finns många vakna i mumindalen och han behöve rinte vara ensam. Och jul blir det. Hans första jul.
/Finns som ljudbok.)

* Jag hade först bara tänkt nämna böcker men det får faktiskt bli en film och det är Mupparnas julsaga.
En helt fantastisk variant av Dickens julsaga. ROlig och varm och rörande, och så väldigt härlig musik. Mupparna me like!

Oj, det blev visst bara barnrelaterat här. Men det säger kanske något om både mig och julen...

2 kommentarer:

Lyrans Noblesser sa...

Marias lilla åsna har jag tänkt köpa till dottern nästa år, visst borde den funka vid 5½?

Mikaela Stigsdotter-Larsson sa...

Det tror jag nog säkert att den gör.