onsdag 24 juni 2009

Punktskrift

Idag är årets första sommarcafé är i S:t Johannes församling.
Och solen skiner som en galning. Helt ljuvligt!
Och så är det jag som är dagens gäst.
Förutom att jag får sitta ute i solen och fika så ska jag också berätta lite om "Att läsa med fingrar".

Det är faktiskt första gången jag berättar om punkskrift och punktksriftsläsande på det här viset och jag tänkte börja det hela med lite historia. Bara det att när jag skulle sätta mig och förbereda insåg jag att historien har jag verkligen ingen koll på. Punktskrift har varit en så naturlig del av mitt liv så jag har inte funderat särskilt mycket på dess ursprung. Jag visste att det var nån snubbe vid namn Braille som uppfann det på 1800-talet. Det duger inte när man ska hålla föredrag.
Så det fick bli lite googlande.
Det visade sig att den här snubben Braille var en riktigt häftig och intressant person.
Han var bara 16 år när han introducerade den punktskrift som inte blev världsberömd förns efter hans död.
Ni kan läsa mer om honom
här på Wikipedia,
samt
här
på punktskriftsnämndens hemsida där man också kan ladda hem en liten biografisk skrift om Louis Braille.
En lite längre artikel om honom hittar ni
här.

Om någon är nyfiken på hur själva punktskriftsystemet funkar så har wikipedia en bra artikel
här.

Skulle man vilja gå så långt som till att beställa ett eget punktskriftsalfabet eller biografin om Louis Braille som tryckt bok så kan man göra det
här
på Talboks- och punktskriftsbiblioteket.

God läsning!

Inga kommentarer: