onsdag 10 juni 2009

Tematrio - Danmark

Jag är lite sen den här gången men veckans
Tematrio
går ut på att skriva om tre danska böcker eller författare.

* Den stängda boken av Jette A Kaarsbøl.
En mycket tragisk historia om en en mycket tragisk kvinnas livsöde. Om hur hennes sorg allt mer vänds till bitterhet. Det är denna kvinna som står i centrum men runt omkring henne finns många andra människor som bär på sina egna hemligheter, sin egen sorg och sin egen längtan.
Detta är Kaarsbøls debutroman och hon gör det riktigt bra. Bitvis är den ganska seg och det är för mig ingen omläsarbok men helt klart läsvärd.

* Fröken Smillas känsla för snö av Peter Høeg
Detta är inte heller någon bok jag direkt längtar efter att läsa om men som jag läste med spänning och fascinasion.
En liten pojke "ramlar" ner från ett tag och dör. Men fröken Smilla, som kommit att stå denna pojke mycket nära, fattar misstankar. Hon är grönländska och vet hur snö fungerar. Pojken har inte bara ramlat ner från taket, det kan hon avgöra av spåren.
Mystiken spänningen tätnar och bitvis slår hjärtat riktigt hårt av spänning.

* H C Andersen är ju bara ett måste på den här listan. En fascinerande man vars sagor och berättelser funnits med mig sedan jag var liten.

1 kommentar:

Lyrans Noblesser sa...

HC Andersen ser jag fram emot att introducera för dottern :-)