måndag 8 juni 2009

Frågeformulär

Nu kommer här ett frågeformulär med tillhörande svar. Det är för att min hemliga bokvän ska få lite idéer om vad hon eller han ska skicka till mig i
sommarpåse lyx.

* Har du någon önskebok?
Ja, rätt många faktiskt. Men eftersom jag tycker om överraskningar så tänker jag inte skriva vilka.

* Vilken är den bästa bok som du har gett bort?
Hm, jag ger bara bort bra böcker. Men "Kafka på stranden" av Haruki Murakami är en av dom. En riktig höjdare!
"Vindens skugga" av Carlos Ruiz Zafón
är en annan favorit.

* Skulle du kunna tänka dig att ta emot beg. böcker?
Absolut

* Läser du på andra språk än svenska?
Det skulle vara engelska i så fall.

* Lyssnar du på böcker? (Mp3 eller cd?)
Ja, det är det jag gör. Både cd och mp3 funkar. Alternativet är punktskrift och det kan vara lite besvärligt att få ner en punktskriftsbok i postens förfrankerade påse. Jag skulle vilja kunna läsa e-böcker också, men de läsarna funkar inte ihop med mina specialdataprogram...

* Vad tyckte du om att få i paket då du var liten?
Oj, massa saker. Leksaker. Jag kommer direkt att tänka på my little pony och barby. Men det bästa var gosedjur! Jag var (och är) galen i gosedjur! Jag fick aldrig nog.

* Har du gett bort något i present, som du egentligen själv skulle ha velat ha?
Ja, det har jag gjort. Men bara om mottagaren också vill ha den saken. Undantaget är den gång jag gav pappa en minigris i farsdagspresent. Det var inte så lyckat...
Annars tycker jag det är viktigare att hitta en present som passar just den som ska få den än att det är något jag själv vill ha.

* Vilken slags smycken gillar du?
Ganska enkla smycken. Jag gillar inte plast. Jag har hål i örona...

* Samlar du på något?
Hm, nä inte direkt. Det skulle väl vara böcker i så fall. Eller musik.

* Annan sysselsättning - än att läsa böcker?
Jag arbetar som prälle. Skriver en del. Jag musicerar ganska mycket. Sång är mitt huvudinstrument men spelar också tvärflöjt och gitarr. Gör även lite egen musik när andan faller på.
Djur älskar jag. Jag har en katt (som just nu har tre små kattungar) och så rider jag.
Mitt och sambons gemensamma intresse är (tandem)cykling och friluftsliv. Paddla kajak är också toppen.
För et par år sedan började jag klättra men det har inte alls funnits tid för det på sistone tyvärr.

* Vad gör du en perfekt sommardag?
Då är jag på en badstrand (gärna en inte allt för överbefolkad) med min älskling, goda saker att äta och en bok. Helst ska vi ha cyklat dit och helst ska vi ha tältet med för övernattning.

* Favoritfärg?
Svart (eller rött)

* Favoritland?
Jääättesvårt. Det finns så många härliga länder. Men några av de häftigaste upplevelserna har nog ändå varit Island och Israel.

* Favoritfilm och favoritteveserie?
Jag brukar alltid undvika just favoritfilmsfrågor. Jag har sett så otroligt mycket bra film och de är bra på så olika sätt. Så jag väljer istället den senaste riktigt bra filmen jag såg - The terminal.
När det gäller tv är det lite samma sak även om jag kollar betydligt mindre på tv än på film.
South park är dock en återkommande favorit. Men så är jag också väldigt förtjust i svenska kortserier (dock inte deckare eller kriminalare) typ "En uppstoppad hund".
För några år sedan gick en underbar svensk serie (som inte var kort) som hete "Lite som du". Jag bara väntar och längtar och hoppas på att den ska komma på dvd.

* Var föddes du?
På Karlskogas bb.

* Vilken plats på jorden gillar du bäst?
Jag har nog svårt att välja ut en plats. Jag är dålig på att välja ut en favorit vad det än gäller. Men när jag en sommarkväll får sitta mitt i skogen, vid en insjö, på en varm stenhäll och njuta av stillheten och solnedgången tillsammans med någon jag tycker om, då är jag i paradiset.

* Är du allergisk mot något?
Njae, penicillin, och så får jag ont i munnen av färsk ananas...

* Favoritgodis?
Saltlakrits! Men jag är förstås också mycket förtjust i choklad, dock inte för mörk.

* Favoritdrink eller favoritdryck?
Jag är hopplöst svag för coca cola. Så gillar jag varm choklad och te i långa banor.

* Rent allmänt så gillar jag....
Att äta, massage, livet, människor, ekologiskt/krav/fair trade, musik, sova, sol, ljus och värme m.m m.m.

* Rent allmänt så ogillar jag...
Deckare/kriminalare, mörker och väta, att frysa, att diska och städa, svartvitt tänkande, fördömande osv osv... Ja, och så krig, misshandel, djurplågeri, pedofili och sånt förstås.

3 kommentarer:

Veronica Tingvall sa...

Hej!
Ja, kom och hälsa på snart...
Jag såg på Facebook att ni har förlovat er, GRATTIS!
Kram/Veronica

Anonym sa...

Tack för alla svaren! Lite kompletterande frågor: Hur bor ni (villa, radhus, lägenhet)? Har du badkar? Gillar du att bada?

Kram Den hemlige bokvännen

Mikaela Stigsdotter-Larsson sa...

Hej min hemliga bokvän!
Vi bor i lägenhet (tyvärr), en etta. Vi har badkar men jag badar väldigt sällan. Däremot älskar jag att duscha.