söndag 21 juni 2009

Matenkät för matälskare

Det finns väldigt mycket boklistor och bokenkäter i omlopp och jag deltar ganska ofta.
Men eftersom det här också är en matblogg tänkte jag att det vore kul med en matenkät. Så jag googlade för att hitta en sådan men inte en enda dök upp. Eller jo, en där man skulle svara på frågor om Mc Donalds och Burger King. Inte så kul.
Verkligen konstigt faktiskt för det finns ju många matbloggar.
Men jag tog och hittade på en egen.
Det här med att komma på bra frågor till en enkät är kanske inte min grej så jag vet inte hur bra den blev egentligen.
Det här är i alla fall frågor som jag skulle tycka det vore roligt att läsa andras svar på.
Så gillar du mat så svara hemskt gärna på den här på din blogg. Lämna sen en kommentar här så jag kan kika in och läsa.


1. Kött, fisk eller vegetariskt?
Jag älskar kött. Verkligen. Men av miljöskäl har jag dragit ner på det ordentligt och försöker att inte äta kött mer än två gånger i veckan. Vegetariskt är också toppen och sedan jag dragit ner på köttet så har jag börjat tycka mer och mer om fisk av någon anledning.

2. Vilka är dina favoritråvaror?
Oj, det var en svår fråga jag hittat på märker jag...
Krossade tomater, champinjoner, vitlök, gurka och linser tror jag.

3. Kryddand u bara inte kan vara utan?
Förutom vitlök så är det nog helt enkelt svartpeppar.

4. Vad är det mest/oftast förekommande i ditt kylskåp?
Burkar med gamla saker antagligen. Och smör.

5. Vilken måltid är bäst på dygnet?
Lunchen

6. Vilken maträtt lagar du oftast hemma?
Olika varianter av pastasås.

7. Handlar du ekologiskt?
Ja, så mycket det bara går.

8. Vilken är din favoritmatkultur?
Just nu är det nog spanskt tror jag.

9. Hur planerar du ditt ätande?
De gånger vi storhandlar lyckas vi planera en vecka framåt. Annars blir det tyvärr dag för dag.

10. Vilken är din favoritrestaurang?
Just nu är det
Manesa.
Men det varierar.

11. Te eller kaffe? Vilken sort?
Rött te

12. Vilken är din älsklingsefterrätt?
Maizenapudding eller friterad camembert

13. Vad åt du senast?
Knäckemacka med ost.

haha, vad konstigt det var att svara på frågor jag själv skrivit.
Lite svåra var de också ibland.
Hoppas nu någon mer känner för att svara på denna.

1 kommentar:

Johannes Almborg sa...

Jag har precis gjort matenkäten... Och fyllt ut inlägget med lite mer tankar runt mat.