lördag 20 juni 2009

Vegetarisk/vegansk midsommarmat

Det blev en ganska kall och mycket blåsig midsommarafton men med en hel del sol och väldigt mycket mys.

Det var lite för länge sedan jag skrev något om mat här på bloggen så nu ska ni få se och läsa om vad vi ätit för härligheter.

Den här gången hade vi förberett en hel del hemma. Hela lunchen var redan tillgad. Och det var skönt eftersom vi var otroligt trötta och hungriga när vi kom fram.
Så, detta blev vår lunch:



Inlagd aubergine (eller auberginesill som jag föredrar att inte kalla den) tillredd av J. Receptet hittade han
här.

Jag hade gjort en potatissallad bestående av färskpotatis, saltgurka, salladslök, dill samt en väldigt, väldigt god marinad. Receptet till marinaden hittade jag
här.

Till det åt vi en rejäl grönsallad med svarta bönor.
Så delade vi på en avokado och jag åt ett ägg till min mat.


Till kvällen skulle vi grilla. Där vi slog läger fanns ingen eldstad så det fick vi bygga oss en.




Vi hade med oss kol och fick en riktigt ordentlig glöd.
På den la vi två sorters knyten.



Det ena var ett rotsaksknyte som innehöll färskpotatis, morötter, perdiljerötter, rödbetor och kålrot.




I det andra hade vi champinjoner.

Till båda knytena hade jag gjort en marinad av olivolja, en skvätt vinäger, vitlök, salt, svartpeppar, chili och paprikapulver.

Till det hade vi hommus (jättegod som J lagat), grönsalladen från lunchen och stekt halloumi.



Så oj oj oj oj vad vi har ätit mycket god mat!
Och så smakar det så bra när man har rört på sig och när man får sitta ute i naturen med fåglar som kvittrar och göken som ropar.

Fortsatt fin midsommarhelg!

ps Bilderna på J har faktiskt jag tagit. haha, ibland har jag tur och prickar rätt.

Inga kommentarer: