torsdag 22 oktober 2009

På sängkanten med Marian Keyes : betraktelser och bekännelser

Av Marian Keyes

I den här boken får vi möta Marian Keyes själv. HOn delar med sig av sina erfarenheter av livet som människa och författare.

Under den förstaq cd:n kände jag mig lite besviken. Krönikorna var ganska lama och rätt platta. Berättelsen om hur hon slarvat bort sitt pass och i panik blev tvungen att fixa ett nytt var smårolig men inte mer än så. Det var också roligt att läsa historien om hur hon i reseachsyfte tar kontakt med ett mycket känt och eftertraktat medium. Det roliga med den krönikan är att den ligger till grund för händelser i boken "Är det någon där". SÅ, berättelsen i sig hade varit roligare om jag inte redan läst samma sak i den boken, samtidigt som just detta var behållningen... Ja, lite paradoxalt kanske....

Men sedan, när jag kom in på den andra cd:n hände det grejer. Nu kände jag genast igen mig och läsningen gav mig stor behållning.
Där finns två "feministiska" krönikor - "Män kan" och "Det fula ordet" - som jag verkligen uppskattade. Keyes är en feminist i min smak. Medveten med fötterna (i högklackat) på jorden.
En annan väldigt rolig berättelse är den om när hon åker på bingo anordnad av hennes pappas golfklubb.

Så det hela fick ett lyckligt slut. Ännu en gång har Marian Keyes inte gjort mig besviken!

Som vanligt fantastiskt uppläst av Rachel Mohlin.

2 kommentarer:

Veronica Tingvall sa...

Jag läste just den nya boken... Jag tjuvade den från nätet, fy på mig!

bra var det i alla fall :-)

Har du vattenmelonen?
KRAM!

Mikaela Stigsdotter-Larsson sa...

Aha, ja jag vill ju också såååå gärna läsa den. Ska nog se till att köpa den så småningom. När utgifterna minskar lite...

Nej, jag har ju inte vattenmelonen. Det är flera i serien jag saknar. Jag har bara Änglar och Är det någon där.
Kram!