lördag 10 oktober 2009

Nobelalfabetet - bokstavebn M

Veckans
nobelalfabetesutmaning:

1. Berätta om en Nobelpristagare, eller om en boktitel skriven av en Nobelpristagare, på veckans bokstav.

Ok, jag tänkte inte skriva om Herta M... (Även om jag börjar övertygas om att jag nog ska läsa henne.)
Istället blir det Thomas Mann, en tysk författare som erhöll nobelpriset 1929.
På wikipedia står det:
"I sitt författarskap knyter Mann an till 1800-talets berättarteknik ... Med tilltagande konstnärlig mognad använder sig Mann av allegorier och mytologiska motiv. Författarens språk präglas av detaljrikedom, utförlighet, rytmoch balans. De teman Mann väljer att behandla i sina verk anknöt till hans samtids världspolitiska händelser, samtidigt som de är av allmänmänsklig relevans."
Jag blir nyfiken. Det skulle kunna vara riktigt bra läsning. Eller tungt och svårbegripligt.


2. Berätta om en författare du anser borde få Nobelpriset, eller om en boktitel skriven av någon du anser borde få priset, på veckans bokstav. Motivera
varför "din" författare borde få Nobelpriset.

Ja, men här måse jag ju bara skriva Haruki Murakami. Honom önskar jag verkligen priset. Dock trodde jag aldrig att han skulle få det faktiskt.
Hur som helst, min motivering:

"För ett annorlunda, fascinerande och mycket gripande sätt att framställa människan och hennes olika djup."

3 kommentarer:

Lustigkulle sa...

Jo, Murakami kommer nog så småningom att få priset, han har tiden för sig. Jag har läst tre, alla jättebra. Mycket speciellt sätt att blanda saga och verklighet.

Lyrans Noblesser sa...

Jag har fortfarande inte läst Murakami, måste se till att få det gjort så jag vet vad så många talar om.

Lilla O sa...

Håller med om Murakami!