tisdag 27 oktober 2009

Den första bokcirkelträffen

Igår hade vi vår första "riktiga" bokcirkelträff.
Vi läser alla samma böcker och till igår var det
De små tingens gud av Arundhati Roy.

J och jag hade tänkt baka några speciella , indiska bakverk som de äter i en viss scen i boken, men eftersom vi har
flyttat
hela helgen så det fanns vare sig tid eller ork.
Jag fixade lite frukt men då överraskade en av deltagarna med en nybakt, ljuvlig äppelpaj. INte särskilt indisk men väääääldigt god.

Hur som helst, även utöver pajen, så blev det en mycket trevlig träff.
Vi började samtalet med att inta lite fakta om Indien och den delstat boken utspelar sig i. Två av deltagarna hade letat fram lite fakta.
Det kom upp på vår uppstartsträff att man borde lära sig lite mer om länderna vi besöker och det var ju en jättebra idé.

Sedan började vi fundera kring boken vi läst.
Det är verkligen givande att få dela med sig av och lyssna på de andras upplevelser av läsningen.
Bokbloggandet är bra. Man får många tips och fint utbyte men det blir inte lika direkt som irl. Nu kunde vi bolla tankar med varandra och berättelsen belystes ur olika perspektiv.
Det är spännande och intressant att se att det är olika saker som stannar kvar i oss från historien.
T ex när jag frågade om vilken schen som gjorde starkast intryck svarade vi alla olika.
Genom att tillsammans prata om boken kunde vi påminna varandra om sådant vi inte riktigt lagt på minnet samt också lyfta fram sådant som någon av oss kanske helt missat.
Det var särskilt en scen (man säger kanske inte scen om händelser i en bok?) som ett par av oss uppfattade på ett sätt som gått de andra helt förbi.

Ja, det var verkligen en bra kväll och jag tror att ju mer vi lär känna varandra desto mer får vi ut av våra samtal.
Nu beger vi oss till Somalien och läser En blomma i Afrikas öken.

2 kommentarer:

svartanova sa...

Vad roligt det låter!
Vi ska ju också läsa samma böcker i vårt pocketlotteri nu, så förhoppningsvis får jag uppleva detsamma som du. :)

En blomma i Afrikas öken var det länge sen jag läste. Men den är verkligen stark och lämnar intryck som jag utan svårigheter minns än.

Vad mysigt att ni äntligen är helt inflyttade! LYX med hus! :)

Mikaela Stigsdotter-Larsson sa...

Ja jättekul! Det blir säkert ännu bättre för er eftersom ni verkar känna varann rät bra. I alla fall bättre än vad vi gör i våran grupp.

jag började läsa Blomma i Afrikas öken nu på vägen hem från jobbet. Det känns som en mycket spännande och fängslande berättelse.

ja, det är hur mysigt som helst!