onsdag 15 juli 2009

Låt den rätte komma in

Av John Ajvide Lindqvist

Oskar är tolv år, ensam, mobbad och har en "pissboll" i kalsongerna och en klippbok där han klistrar in artiklar om mord.
Så dyker en underlig flicka upp på hans gård och livet vänds upp och ned.

Förutom Oskar finns det många fler intressanta personer i berättelsen. Så som Håkan Bengtsson, mannen som bor tillsammans med flickan på gården och som törstar efter hennes kärlek. ELler suparpolarna som hänger på Kinesen och som allt mer dras in i historien.

Det här var helt underbar läsning. Jag ville bara läsa och läsa och läsa. Så fort jag inte hade boken i öronen så var det abstinens.
Berättelsen är mörk och hemsk, äcklig och vidrig men också så mänsklig. Man kommer verkligen karaktärerna inpå livet och man dras in i deras känsloliv.

Trots att boken faktiskt blir rätt överdirven ibland så upplevde jag det alrig så. Boken är så välskriven och handlingen så lysande att de överdrivna händelserna bara känns som en naturlig följd av tidigare händelser.
Grym läsupplevelse! Jag vill ha mer av John Ajvide Lindqvist.

Författaruppläsningen gör Lindqvists riktigt bra. LIte märkliga betoningar ibland men det vande jag mig vid.

3 kommentarer:

Anonym sa...

Jag gillade, helt oväntat, "Låt den rätte komma in". Fick den i födelsedagspresent av kär svägerska och tänkte i mitt stilla sinne att hon nog inte vet vad tycker om att läsa. Nu ser vi båda fram emot en regnig kväll så att vi kan se filmen tillsammans.
Lydia

Mikaela Stigsdotter-Larsson sa...

Ja, låga förväntningar kan ibland vara den bästa kryddan. :)
Själv såg jag visserligen fram emot att läsa den men var inte beredd på att det skulle bli en sån kick.

Bai sa...

Eg blei også svært positivt overraska over denne. Veldig flott bok, sjølv om eg vanlegvis ikkje er veldig glad i overnaturlege vesen.

Likte godt perspektivet og synsvinkelen, som gjorde denne annleis enn andre bøker om same tematikk.