måndag 13 juli 2009

Tematrio Frankrike

Den här veckan är
Lyrans
tematrio riktigt knepig.
i och med den förestående franska nationaldagen så ska vi skriva om tre franska favoriter.

* Oscar och den rosa damen
av éric-emmanuel Schmitt. En underbar liten bok om en cansersjuk pojkes sista dagar. Berättelsen lämnar kvar värme, gråt och skratt i hjärtat.

* Victor Hugos klassiker Ringaren i Notre Dame är nog en läsvärd bok. Jag läste någon sorts undomsversion i högstadiet. Jag skulle absolut vilja läsa den igen i sin helhet.

* Jag har gått och grunnat hela dan på en tredje bok. Jag kan verkigen inte komma på någon. Jag måste ju ha läst mer än två franska författare i mitt liv. Det måste jag. Men jag kan inte rota fram någon ur hjärnarkivet.
Så det får bli en fuling - Herman Lindqvist i Paris av Herman Lindwvist.
Lindqvist är ju svensk men han har levt långa perioder i Frankrike och bor nu i en villa utanför Paris.
Herman Lindqvist i Paris är en härlig bok där den franska kulturen, det franska folket, den franska maten m.m beskrivs på ett träffande och humoristiskt sätt.
Det instämmer även mina franska släktingar i.

1 kommentar:

Lyrans Noblesser sa...

Kreativa fulingar är alltid OK :-)