måndag 6 juli 2009

Tematrio - USA

Jaha ja, den här veckan tycker
Lyran
att vi ska välja ut och skriva om tre romaner/texter från USA.
En nätt liten uppgift...
Det är alldeles för stort för att jag ska kunna välja ut de tre absolut bästa böckerna från USA.
Men jag gör så att jag plockar ut tre böcker som satt spår hos mig och som jag inte tidigare skrivit om här på bloggen.

* Ciderhusreglerna av John Irving - en obeskrivligt bra roman om livet och kärleken som bara måste läsas!

* Stekta, gröna tomater av Fannie Flagg - också den en underbar bok om livet och kärleken.
De här båda böckerna påminner faktiskt en del om varandra även om det är två olika författare och ganska olika berättelser.

* Jag är väldigt förtjust i indianer så den tredje boken får bli Hjortdödaren av James Fenimore Cooper. Svettig, andlös och klarvaken av spänning tillbringade jag nästan en hel natt tillsammans med denna bok när jag var sådär en fjorton år. Jag kunde bara inte sluta läsa.
Undrar om jag fortfarande skulle tycka lika mycket om den. Jag tror det.
Boken är den första delen av ebn serie om flera böcker där även Den siste mohikanen ingår.

5 kommentarer:

vixxtoria sa...

Jag skrev också om Ciderhusreglerna. Visst är det en otroligt bra bok! Och Stekta gröna tomater är alltid värd en omläsning. Du har faktiskt rätt i att de både böckerna påminner om varandra; det har jag inte tänkt på tidigare.

Jag gillar också indianer, men jag har faktiskt aldrig läst Cooper.

snowflake sa...

Stekta gröna... är för mig främst filmen. Jag har aldrig förlåtit hon som spelar Ruth att hon opererat näsan!

vixxtoria sa...

Har hon opererat näsan? Är det alltså därför hon ser så annorlunda, och ändå välbekant ut när man ser henne i filmer nuförtiden? *funderar*

Hon som spelar Baby i Dirty Dancing har också opererat näsan. Men så gick hennes karriär i stå också! Ha!

Mikaela Stigsdotter-Larsson sa...

Haha, det här med näsor har jag ingen koll på alls. Men både Stekta gröna och Ciderhusreglerna är mycket sevärda filmer, även om jag förstås tycker att böckerna är hundra gånger bättre.

Vixxtoria - då tycker jag du ska ge Cooper en chans!

Lyrans Noblesser sa...

Näsorna låg utanför min kunskapsbas också. Och Stekta... har jag bara sett, kanske dags att läsa den då.