tisdag 10 februari 2009

Linssoppa med spenat och curry

Ikväll blev det linssoppa.
 
Posted by Picasa


Detta är ännu ett recept hämtat från
Allt om mats
"Datakokboken" som jag fixat till lite.

Du behöver:
1 gul lök
1 stor morot
2 vitlöksklyftor
1 stjälk selleri
1 lagerblad
2 tsk curry
3 tomater
2 dl linser
Ca 1 msk pressad citron
1 liter grönsaksbuljong
ca 50 g färsk spenat
Salt och peppar

Gör så här:
1. Skala och hacka lök, morot och vitlök. Ansa och skiva sellerin. Fräs
grönsakerna mjuka i olja utan att de tar färg i en gryta, ca 5 min.
Tillsätt lagerblad och curry och fräs under omrörning ca 1 min.
2. Grovhacka tomaterna.
3. Tillsätt tomaterna, citronsaft, buljongen och linser i grytan och koka
soppan på medelstark värme tills linserna är mjuka, 10-30 min,
koktiden varierar beroende på linssort.
4. Grovhacka spenaten och rör ner den i soppan. Sjud soppan tills
spenaten mjuknar, ca 1 min.
5. Smaka av med salt och peppar.

2 kommentarer:

Veronica Tingvall sa...

Det låter jättegott. Vi åt äklig wok idag... blä. Men David tyckte den var god i alla fall:-)
Kram/Veronica

Anonym sa...

Hej hej! Tack så mycket:)
Nope, på fredag är ju upptagen hela långa dagen