måndag 23 februari 2009

Utmaning 54

Dagens skrivövning från
Skrivpuff:

Det ingen vet...

Det ingen vet är att det finns mer av mig än detta.
Att jag inte alls är stark.
Inte alls trygg och säker.
Att jag absolut inte är vuxen och ansvarstagande.Det vet ingen.Eller, de vill inte veta.
Det spelar ingen roll om jag vrålar dem rakt i örat:
"Sluta säg att jag är så stark! Sluta säg at jag klarar allt! Det är ju inte sant!"
De skulle vägra tro det. Vägra förstå.För de ser ju hur stark jag är.
De ser ju min kamp, min envishet.
Och ja, det är vad jag är, men det är inte allt.
Jag är också ett litet barn.
Ett barn som vill krypa upp i någons famn.
Ett barn som gråter när ingen hör.
Som skakar av rädsla när ingen ser.
Som ligger vaket och orolig om natten.
Ett barn som vet att det är vuxet.
Ett barn som längtar efter att bli buren.Som längtar efter att någon annan ska vara stark och kämpa.
Som önskar att någon annan ska ta besluten och ansvaret.
Ett barn som vill gråta utan att behöva förklara varför.
Det ingen vet är att hos dig får jag vara det barnet.
Hos dig får jag vara barn fullt ut.

2 kommentarer:

Margareta sa...

Så skönt, det låter som om barnet hittar "hem" på slutet! Och visst känner jag igen mig!

Gnapp sa...

Väl beskrivet!