lördag 28 februari 2009

Den makalöse Maurice och hans kultiverade gnagare

Av Terry Pratchett

Några råttor som, av inte helt känd anledning, har börjat tänka och prata. En katt som av lite mer känd anledning har börjat göra det samma. En fundersam pojke med en flöjt. Dessa bildar ett gäng som drar från stad till stad och tjänar pengar på att "driva ut råttor". Men så kommer de till en stad som inte är som andra städer. Här är ingenting som det ska...

En underbart charmerande bok! En blandning mellan barn- och vuxensaga.Ett äventyr.
Pratchett skriver som vanligt med humor och som vanligt vet jag inte om djupet hos karaktärerna är på riktigt eller om författaren bara driver med mig som läsare.
Kattens och råttornas vånda inför existentiella frågor känns både naturliga och komiska.
Kanske skulle det kännas så för någon som helt utifrån studerade människans utveckling.
Hur det än är med den saken så är jag mycket förtjust i ”Den makalöse Maurice och hans kultiverade gnagare” och vill ogärna lämna dom där boken slutar.

Boken finns inte som ljudbok. I alla fall inte på svenska. Det gör tyvärr ingen av hans böcker.

1 kommentar:

Johannes Almborg sa...

Boken är en underbar drift med klassiska sagor och då speciellt råttfångaren från Hameln. Det var utan tvekan den näst bästa bok jag läste under förra året (Att jag sedan bara läste två stycken böcker förra året kan vi ju tala tyst om)

Pratchett gör det igen!