måndag 2 november 2009

Tematrio - Film

Den här veckan har
Lyran
fått till en tematrio som jag lätt kan svara på:

"Berätta om tre filmer där du även läst boken/böckerna. Vilken var bäst, boken eller filmen?"

Och dess utom har jag en stund över till att blogga idag.
Jag har redan skrivit om en hel del bra filmaticeringar i tidigare tematrios så dessa kommer jag undvika, trots att de annars kanske skulle ha varit ett av mina första val.

* Guldkompassen av Philip Pullman
Första boken i Pullmans fantastiska fantasyserie hade premiär i Sverige för snart två år sedan. Jag älskar böckerna och filmen är verkligen storslagen!

* Pianot av Jane Campion
Det här är en så vacker och sorglig berättelse. Jag läste den för många år sedan och är riktigt sugen på att läsa om den. Hur som helst så är filmen väldigt fin också. Det var inte på något sätt en besvikelse att se den. Det såg precis ut som jag föreställt mig och stämmningen var helt rätt. Kanske har det att göra med att Jane Campion själv regiserat. Dock saknas en stor del av berättelsen, förhistorien, men allt kan ju inte få plats i en film.

* Gökboet av Ken Kesey
En fantastisk klassiker som måste både ses och läsas!
Filmen är verkligen bra gjord utifrån boken utan att helt kopiera den. Vissa saker skiljer sig åt men det gör ingenting. Man har gjort det som måste göras för att få till en bra film. Boken är förstås mer av allt och man får lära känna personerna djupare. Den är dess utom skriven utifrån en viss persons perspektiv vilket gör läsningen och historien väldigt speciell.

(Endast Guldkompassen finns som ljudbok.)

4 kommentarer:

Emelie sa...

Ja, The Beach är mycket bättre som bok än som film, kan verkligen rekommendera att läsa den! (:

Vixxtoria sa...

Jag visste inte att Pianot hade blivit bok också. Skrevs den före eller efter filmen, vet du det?

Mikaela Stigsdotter-Larsson sa...

Den måste ha skrivits före filmen. Det är jag rätt säker på. Eller så gott som helt säker.

Anonym sa...

Ååh - Pianot. När jag såg den första gången var jag alldeles omtumlad. Gick vilsew på vägen hem. EN av de bästa filmere som gjorts tycker jag!