måndag 23 november 2009

Tematrio - barnfavoriter

Nu börjar mitt liv äntligen plana ut lite. Jag har absolut inte gett upp bloggandet, bara haft fruktansvärt lite tid och ork för det. Men nu ser det ljusare ut igen.

Lyrans
tematrio är både otroligt lätt och vansinnigt svår att svara på.

"Berätta om tre barnboksfavoriter - dina egna, eller dina barns!"

Jag har inga barn så det blir mina egna favoriter. Men vad ska jag välja?! Jag har hur många favoriter som helst...
Det får bli som följer:

* Tove Jansson! Jag älskar hennes böcker om mumindalen och alla dess underbara invånare.

* C.S Lewis har jag nämnt förut men han måste bara ha en plats här. Serien om Narnia fick stor betydelse för mig när jag var liten och jag känner fortfarande stor kärlek till de berättelserna. Även om de ibland är lite väl barnuppfostrande. Fast det är bara något som stört mig som vuxen. Inte alls som liten.

* En lite nyare serie som jag läst nu som vuxen är den om Septimus Heap, skriven av Angie Sage. En fantasyserie för lite större barn - nio till tolv år läste jag någonstans. Men jag gillar verkligen de här böckerna. Lite i Hary P-stil fast tillräckligt annorlunda för att det inte ska bli dåligt. Magiker, trolldom, mystiska väsen, spöken, värme, humor och spänning. En myspysserie verkligen.

1 kommentar:

Lyrans Noblesser sa...

Både Muminböckerna och Narnia-serien har jag redan köpt till dottern, ser fram emot att dela dem med henne.