måndag 14 mars 2011

Sju stenar till den otrogna hustrun, av Vénus Khoury-Ghata

Efter min skakande upplevelse i
Syrien
fortsatte jag till Libanon.
Ur askan i elden kan man säga.

Till ett bistondscenter i en liten, fundamentalistisk by kommer "främlingskan". Hon har flytt Paris där hon lämnat efter sig sin döda katt och sin svekfulla älskare.
Här möter hon människoöden som på sätt och vis liknar hennes eget men som samtidigt inte är jämförbara.

På biståndscentret möter hon den 40-åriga Amina. En kvinna som går sin egen väg samtidigt som hon är bunden av sina traditioner. Som hyser ett starkt manshat samtidigt som hon underkastar sig männens makt, behov och begär.

I byn möter främlingskan Noor. Det är kvinnan för vars skull man samlat ihop en hög med stenar på byns torg. Hon som dömts till döden genom stening på grund av otrohet.

Den här boken väcker oerhört många känslor hos mig - smärta, sorg, förtvivlan, hopp coh glädje.
Berättelsen plockar också fram en oförsonlig sida hos mig själv. Jag försöker alltid se saker och ting ur många synvinklar. Försöker förstå varför människor handlar som de gör. Mycket lite är svart eller vitt i min värld.
Men under min läsning av denna bok skiter jag bitvis i allt det där. Jag skiter i att det är urgamla traditioner och att jag inte är en del av den och alltså inte kan se saker och ting på samma sätt som de här människorna.
Det kvinnorna utsätts för och den grova ojämlikhet som råder mellan könen är fel, fel, fel, fel.
Att döda en kvinna som utnyttjats sexuellt (våldtäckt eller inte, det är ett utnyttjande) men att låta en man som först våldtagit och sedan dödat sin dotter gå fri, det är sjukt, vridet och fel.
Det finns inga förmildrande omständigheter.
Punkt slut.
Oförsonliga men sköna känslor.

Språket är mycket fint. Osentimentalt men nära.. Något distanserat men inte alls snålt. Jag som läsare betraktar inte bara det som sker utan dras in i det.
Så ska en bok vara skriven för att få mig att verkligen uppskatta den.

(Finns inte osm ljudbok.)

4 kommentarer:

Lyrans Noblesser sa...

Ja, det är tämligen omöjligt att förhålla sig neutralt och nyanserat till innehållet i denna bok.

Jana Rüegg sa...

Hej! Vilket bra initiativ till blogg detta, tycker att det finns för få läs- och skrivbloggar! Roligt med boktips. Försöker själv göra mitt bästa med min men det är inte alltid man har inspiration.


Tack för insatsen! Hälsningar Jana

Anna sa...

Tack för att du delar dina reflektioner med oss! Det är helt klart svårt att förstå och helt omöjligt att acceptera!

tankar från mitt fönster sa...

Jag tyckte också att det var svårt att ta till sig allt kvinnovåld - lade ifrån mig boken flera gånger. Men jag tyckte ändå om den här boken. Ett viktigt ämne att läsa om och ett vackert språk.