torsdag 24 mars 2011

Hur man botar en fanatiker och om att skriva, av Amos Oz


resan runt jorden
bestämde jag mig för att stanna kvar lite längre i Mellanöstern och läsa en bok som fanns med på
förra årets jordenruntfärd.

Hur man botar en fanatiker är en kort och lättläst liten bok av den mycket skarpe Amos Oz.
Han ger på ett nyktert, humoristiskt och ljust sätt sin syn på israel-palestinakonflikten och på hur den borde lösas.
Han beskriver vad han anser vara en fanatiker och hur man ska gå tillväga för att bota en sådan.
Då han själv varit fanatiker borde han ju veta.
Han berättar också en del om sitt eget skrivande i ljuset av konflikten.

Den här lilla skriften väcker hopp tycker jag. Oz tror verkligen på att det kan komma till stånd en lösning på det djupgående problemet i Israel/palestina och det inom en inte allt för avlägsen framtid.
Han väcker även många tankar och funderingar hos mig.
Många av hans idéer blir aha-upplevelser. Andra saker kan jag inte köpa rakt av (som t ex hans syn på krig) och måste verkligen fundera mer över.

Intressant och läsvärt och jag är nu mycket sugen på att läsa någon av hans romaner.

(Finns inte som ljudbok.)

1 kommentar:

Sigrid Drakhjärta sa...

Direkt efter Hur man botar en fantatiker läste jag En Berättelse om Kärlek och Mörker och den var verkligen helt otroligt bra!