fredag 25 mars 2011

Den gula vinden, av David Grossman

Tro det eller ej men jag har faktiskt ännu en bok från mellanöstern att presentera.
Faktum är att jag började läsa den här boken redan förra sommaren/hösten men blev inte klar förns nu. Inte för att boken var tråkig eler tungläst utan för att jag behövde smälta den bit för bit.

Den gula vinden är nämligen en rapport som den israeliske författaren/journalisten/programledaren David Grossman gjorde på uppdrag av en veckotidning i mitten av 80-talet.

Under sju veckors tid reste Grossman runt i de ockuperade om rådena där han mötte många olika sorters människor, främst palestinier men också en del bosättare.
I denna bok delger han oss sina upplevelser.

Jag upplever Grossman som en oerhört empatisk och lyhörd person som verkligen strävar efter äkta möten, förståelse och ömsesidighet.
Till skillnad från Amos Oz ganska nyktra synsätt känns Grossman oerhört engagerad känslomässigt.

Även om den här boken skrevs för över tjugo år sedan visar den väl på hur djupt förankrad mellanösternkonflikten är mellan israeler och palestinier. Många av de tankar, känslor och attityder Grossman möter känner jag igen från min egen studieresa i Israel.
Att läsa den här boken har varit mycket lärorik och jag reckomenderar den varmt för den som vill sätta sig in i hur israeler och palestinier känner.
Dock ska man ha i åtanke att israelerna inte får särskilt stor plats i boken vilket gör den ganska vinklad om än absolut inte osann.

(Finns inte som ljudbok.)

Inga kommentarer: