måndag 8 december 2008

Kvinnan som var en fyr

Av Viveca Lärn

Jag tänkte ju att jag skulle ta och läsa en lite ljusare och trevligare bok än de senaste, så jag lånade "Kvinnan som var en fyr" på biblan. Jag tycker så mycket om Lärns böcker, särskilt de om Eddie och dom om Saltön. Så jag tänkte att det här blir bra det. Men jag blev ganska besviken... Visst var den inte så fruktansvärd som de två senaste jag läst men inte alls så härlig som jag hoppades på. I och för sig så är böckerna om Eddie inte heller bara ljusa men väldigt varma och med mycket humor. Och som sagt hade jag hoppats att den här skulle vara av samma slag. Men det var den alltså inte. Det var en sorglig historia om en mycket sorlig och ensam kvinna. En kort men ändå på något sätt seg bok. Jag saknade mycket av det typiska för Viveca Lärn och själva berättelsen gav mig inte särskilt mycket. Ändå var det helt ok läsning men lite så där en typisk "kvinnobok" som jag inte är så förtjust i. Synd men tur att jag inte har köpt den utan bara lånat.

Inga kommentarer: