fredag 26 december 2008

Vegetariska fyllda paprikor

Nu är det så att jag, inspirerad av andr aohc mig själv, bestämt mig för att uppdatera den hrä bloggen till att bli även en matblogg. Matinspiration kan man aldrig få för mycket av. Eller hur?

Så jag sätter igång direkt med att ge er ett riktigt lyckat recept på fyllda paprikor.



Jag hittade receptet i
Allt om matsDatakokboken, men har modifierat det lite.

För två personer behövs (ungefär eller efter behag)
Fyra paprikor (i valfri färg)
2 dl couscous (fast jag tror det räcker med 1 för det blev lite mycket)
100 g fetaost
10 svarta oliver
1/5 rödlök (salladslök enligt grundreceptet men det fanns inte i affären.)
5 dadlar (aprikoser enligt grundreceptet men man tager vad man haver.)
En knippe mynta
Ett par klyftor vitlök
Lite solrosfrön

Så här gör man ungefär:
1. Sätt ugnen på 225 grader, dela och kärna ur paprikorna och grilla på en plåt i 25-30 minuter.
". Tillred couscousen efter instruktonerna på paketet.
3. Smula fetaosten, hacka oliver och lök, skär gurkan i tärningar och dadlarna i bitar.
4. Rör ihop couscous, feta, oliver, lök, gurka, dadlar och solrosfrön. Pressa i vitlök. Låt stå i kylen en stund och götta te sä tills paprikorna är klara.
5. Låt paprikorna svalna. Hacka mynta och blanda i röran. Fyll paprikorna med röran.
6. Servera, gärna med avokado som jag gjorde här.
Mums!

Till efterrätt gjorde vi en fruktdrink av melon, ananas, lime och mynta.

2 kommentarer:

Veronica Tingvall sa...

Vad spännande det låter. Jag tycker att det var ganska jobbigt att skriva ut recept eftersom jag lagar så mycket på känn, därför hardet inteblivit så mycket recept från mig.

vad kul att få prästskjortor i julklapp :-)

Hoppas ni har det bra,
kram/veronica

Anonym sa...

Det låter ju super gott. Speciellt drinken.

Jag har börjat skriva om böcker på min blogg igen hehe. Fast inte bara, Kommer skriva om lite allt möjligt.

Ha det bra
pusspuss
marica