fredag 10 december 2010

Varghunden, av Jack London

Varghunden läste jag när jag var liten och jag minns att jag blev väldigt berörd av den. Liksom jag blev av allt som hade med djur att göra.
Även om Vittand inte gjorde lika starkt intryck på mig nu så var det ett mycket kärt återseende.

Varghunden handlar om Vittand som är trefjärdedels varg och en fjärdedels hund. Vi får följa honom från det att han blir till och på hans krokiga väg genom livet.
Vi får uppleva hat och krälek genom en varghunds kropp och gjärta.

Jag gillar Jack London. Jag gillar klassiker. De kunde det där med äventyr, författarna förr i tiden...
jag måste nog ändå säga att jag tyker bättre om Londons bok
Skriet från vildmarken.
Den gick verkligen rakt in även i mitt vuxna hjärta.

Jag tror att den här läsupplevelsen försämrades lite av Tomas Löfdahls uppläsning. Jag tyckte inte alls om den. Alldeles för okänslig.

2 kommentarer:

LINA K - SKRIVER SKRÄCKROMAN! sa...

Har ännu inte läst Jack London, vilket jag nästan skäms över att säga! =) Ska låna Skriet från vildmarken nästa gång jag går till bibban - för jag älskar trots allt klassiker jag också, just tack vare deras otroliga berättarglädje! =)

Mikaela Stigsdotter-Larsson sa...

Äsch, inget att skämmas för!
Tänk istället att du har en god läsupplevelse kvar.
Ja, låna den!