fredag 15 oktober 2010

Andarnas hus, av Isabel Allende

På min väg
runt jorden
blev jag kvar lite längre än tänkt i syd/mellanamerika.
Det beror på att den bok jag helst ville läsa - "Andarnas hus" - tog tid på sig att anlända från biblioteket.

Men nu är den läst och oh vilken härlig upplevelse!
"Andarnas hus" är en fyllig och annorlunda släktkrönika.
Karaktärerna är minst sagt speciella och handlingen slingrar och krumbuktar sig via dessa människor och en bit av Chiles historia på ett härligt sätt som känns unikt och mycket levande.
Språket är en fröjd och framställningen har den sorts humor som kan få mig att skratta högt. Samtidigt finns där ett djupt allvar och jag växlar mellan skratt och värk i hjärta och själ.

Allende är en otrolig författare och den här boken rekommenderar jag å det varmaste.
Likaså hennes bok
Inés min själs älskade
som är en helt annan sorts historia men ett fantastiskt porträtt av en fantastisk kvinna.

(Andarnas hus finns inte som ljudbok.)

Inga kommentarer: