torsdag 16 september 2010

Tandooriälgen, av Zac O'Yeah

Någon gång i framtiden har Göteborg förvandlats till Gautampuri efter att Europa valt att bli union med Asien framför ett unionskap med USA.
Klimatförändringarna har slagit till och Gautampuri är nu en het och fuktig plats att bo på.

Folktjänstemannen Herman Barsk är ute på patrull för att hålla ordning på de "asociala" och går till et av stamhaken - Tandooriälgen - för att få sig lite mat.
Men där är saker och ting ganska underliga och efter att kocken serverat Barsk hans lever smiter hon ut på baksidan av restaurangen. Barsk blir förstås misstänksam och när han upptäcker vad som är på tok bajsar han på sig, kräks och bestämmer sig för att bli vegetarian...

Jaha, jag som inte gillar deckare har gjort det igen - läst just en deckare.
Men den här gången känner jag mig inte besviken och känner inte heller at jag kastat bort tid och pengar.
Visst, själva deckargåtan tycks mig rätt ointressant. Så också den typiska polisen/folktjänstemannen - slutkörd, ensamstående, äcklig, ganska misslyckad, sjungandes på sista versen men snäll.
Jag fångas som vanligt inte särskilt mhycket av vare sig karaktärerna eller själva historien.
Ändå var det här väl värt sin läsning.
Det beror på de omständigheter under vilka händelserna utspelas.

Dystopier fascinerar mig och även om det här är tillspetsat och verkar ha gått lite väl fort alltihop så finns mycket i framtidsbilden som inte alls känns som någon omöjlighet - de ekonomiska förhållandena, överbefolkningen, Asien som breder ut sig och tar över, den allt mer utbredda vegetarianismen, ett "common language" m.m.
Verkligen spännande och intressant.

Sedan har jag lite svårt att förstå varför man gått tillbaka till videokassetter och varför Internet havererat istället för att utvecklas men äh, det bidrar ju bara mer till dystopikänslan så det är rätt ok.

Om jag ska vara helt ärlig så blir det faktiskt även aningens nervkittlande på slutet. Men bara aningens...

Uppläsare är Magnus Roosmann och han är verkligen som klippt och skuren för den här sortens böcker.

Inga kommentarer: