måndag 20 september 2010

Marley och jag, av John Grogan

Marley och jag : livet och kärleken med världens värsta hund
Av John Grogan

Jenny och John Grogan är nygifta och går lite smått i barntankar. Men Jenny, som inte ens lyckas hålla en krukväxt vid liv, är orolig - kOmmer hon fixa modersskapet. Så eftersom båda två älskar hundar bestämmer de sig för att skaffa en valp att öva på.

Hem till dom flyttar en glad, gul labrador. Och visst lyckas de. Jenny har inga problem att hålla den lille vid liv.
Tvärt om. Den otroligt intensiva valpen växer upp till en kärleksfull, lojal, torgen och alldeles galen labradorhane. Ett 45 kg:s energiknippe som rusar genom livet som en bulldozer.
Efter att marley dykt upp i Jenny och Johns hem blir lviet aldrig mer sig likt...

Åh, vilken härlig bok!
Jag fick den i födelsedagspresent av bästa svärmor och den var mitt i prick.
Vi gillar båda hundar och avslappnande läsning så det här var verkligen en toppenkombo.

Att följa Marley och familjen Grogan gav mig många leenden och skratt. Det slut som är oundvikligt för alla hundar och hundägare fick mig förstås också att gråta floder.
För dom som har eller har haft hund känner man igen sig en hel del i mycket - glädjen, frustrationen, kärleken och sorgen.

Verkligen en skön bok att ta till om man vill läsa något lättsamt, roligt och inte allt för djupsinnigt och tankekrävande.

Uppläsare är Johan Rabaeus och jag tror at ni som följer min blogg vet vad jag tycker om honom. Han är suverän och gör verkligen den här boken rättvisa. Perfekt!

Jag tror att boken även har filmatiserats och i så fall vill jag verkligen se den filmen.

Jag blir nyfiken på författaren. Han skriver fantastiskt härligt. Under stor del av sin yrkesverksamma tid har han arbetat som krönikör och nu undrar jag om det möjligen har släppts någon krönikesamling av honom. Det borde det ha gjort. Måste kollas upp.

1 kommentar:

Unknown sa...

Har läst den boken för nåt år sen. Härlig bok om en tokrolig labrador.