måndag 12 april 2010

Mina svar till vårskönt bokbyte

Jag ska vara med i
En bok om dagens
fantastiska
Vårsköna bokbyte!
Åh, jag älskar det här!

Här kommer lite info som kan hjälpa min hemlige bokvän.

Först om böcker och läsning:
* Vilken genre håller du dig helst till då du läser?
Man kan nog säga allt inom skönlitteraturen förutom deckare. Men favoriter är nog ändå historiska romaner och fantasy.

* Favoritförfattare? (Har du alla titlar eller har du läst alla titlar; alltså, är det idé att skicka något av just den författaren..?)
Njaej, jag har nog inte riktigt någon favoritförfattare faktiskt. Försöker variera mig. Men det klart att det finns dom jag läst mer av och som jag har fler böcker av, t ex Marian Keyes.

* Läser du på andra språk än svenska? Vilka?
Helst inte. Engelska kan funka men eftersom jag lyssnar på böcker så har jag svårt att koncentrera mig när jag lyssnar på något annat språk.

* Lyssnar du på böcker? Vilket format, i så fall?
Ja, det är ju det jag gör. :) Alla format.

* Samlar du på böcker av någon särskild författare?
Det skulle vara Marian Keyes då.

* Har du någonstans publicerat en lista över böcker som du har läst eller som du äger? I så fall, var?
Nä, det har jag inte. Men om det är någon speciell bok du undrar om jag läst så använd sökfältet i bloggen. Skriver man in titeln rätt så dyker inlägg med boken upp om det finns något.

* Vad är du ute efter, då du läser? (Bildning, äventyr, romantik, hjärngymnastik, nya erfarenheter..? Försök att berätta!)
Nya erfarenheter, absolut. Att få kliva ur sin egen värld och in i andras är ju det bästa med att läsa.

* Finns det någon genre eller författare som du undviker? Vilken?
Deckare!

* Finns det någon genre eller författare som du gärna vill prova på, men inte kommit dig för? Vilken?
Författare finns det förstås massor. De tar ju liksom aldrig slut. Så vad som helst som jag inte redan läst.

* Finns det några särskilda titlar som du letar efter och som du skulle bli riktigt glad över att få?
Det finns en del ljudböcker som inte längre går att köpa. T ex Flugornas herre av William Golding, men den tror jag faktiskt inte går att få tag i. Har nog aldrig funnits på cd utan bara på kasett. Sushi för nybörjare, Vattenmelonen och En oväntad semester är böcker av Keyes jag gärna skulle vilja ha men jag är osäker på om de ens finns som ljudbok.

Och så lite allmänt om mig:
* Vad gör du helst på fritiden?
Just nu är jag helst hemma. Vi köpte nämligen
hus
i oktober förra året och äntligen är våren här. Vi har fullt upp med att fixa iordning vår ofixade trädgård. Vi har även höns, häst och hundvalp samt ett gäng katter.

* Samlar du på något?
Nej. Eller det skulle ju vara böcker då... :)

* Favoritfärg?
Svart

* Teve-serier som du uppskattar?
Tittar otroligt lite på tv.

* Favoritfilm? Eller: vilken slags film gillar du bäst?
Ungefär samma filmsmak som boksmak.

* Föredrar du te eller kaffe? Vilken smak?
Te! Kaffe dricker jag inte alls.

* Vilket slags godis tycker du bäst om?
Saltlakrits! Men choklad går också finfint bara den inte är mer än 60%.

* Stjärntecken?
Kräfta

* Något som du verkligen skulle avsky att få i ett paket som ska föra tankarna till våren?
Bajs... Ok, nä det där var omoget... Avsky är ju ett rätt så starkt ord men pysselgrejer skulle vara helt bortkastade på mig.

* Något som du verkligen skulle bli glad över att få i ett vårskönt paket?
Ett paket fullt med överraskningar! :)

* Eventuella allergier eller födoämnesval (vegan, t.ex.)?
Inga allergier. Men rättvsemärkt, krav och ekologiskt går alltid hem hos mig.

Hoppas nu detta blir till någon hjälp.
Fråga om det är något du undrar över.

Inga kommentarer: