onsdag 10 mars 2010

Krigets skola av Alexandre Najjar

Årets andra resstopp i
Jordenruntresan
blev mellanösterns libanon.

I Krigets skola får vi i korta sekvenser följa Alexandre Najjars uppväxt i Beirut under inbördeskriget.
Det är en ren och öppen skildring, på samma gång nära och saklig.
På ganska få sidor får vi en god inblick i vilka konsekvenser kriget fick i människors vardag.

Jag tyckte mycket om den här lilla boken. Jag tycker det är väldigt givande att få följa vardagsmänniskan som drabbas av krig. MYcket mer givande än att läsa om soldater. För det är vardagsmänniskan jag verkligen kan identifiera mig med. Det är hennes situation jag kan förstå och verkligen sätta mig in i.
Det enda jag har att klaga på är att boken är för kort.

(Finns inte som ljudbok.)

1 kommentar:

mind the book sa...

tack, den här vill jag också läsa.
najjar kommer till stockholm nästa lördag!

http://www.lms-riks.se/content/index.php?category=46