fredag 12 februari 2010

Näej, jag ger upp, nu drar jag från Turkiet!

Mitt första resmål i
Jorden runt 2
blev ingen höjdare.
Jag befinner mig i Turkiet med Yasar Kemals bok Låt tistlarna brinna.

Berättelsen kretsar kring Memed och hans by samt de människor som finns runt omkring honom.
De rika roffar åt sig mark och gör de fatiga till förtryckta och maktlösa livegna.
Detta försöker Memed bryta sig ur. Han flyr och blir stråtrövare.
Vi får följa hans kamp för att uppnå hämd och återta sin oh andras rätt.

Jag kommer aldrig få reda på hur det slutar för jag orkar inte läsa klart.
Det är en bok som borde vara spännande. Skottlossning, eldstrider, intriger, svek, rövarband, dödande, fredlöshet osv osv, borde göra en spännande historia. Men det gör det inte.
Det blir mest bara långdraget och tjatigt. Det är liksom töntig western över det hela med pang pang och repliker som "pengarna eller livet" och "döda mig inte, jag gör vad som helst".
Historien är väldigt upprepande på många sätt och det har jag personligen svårt för. Till slut känns det som om jag har hört alla repliker och händelser flera gånger om.
Jag anar att det här inte är någon jättebra översättning faktiskt. Jag anar att originalspråket gör berättelsen mycket större rättvisa.

Inte nog med det. Den här boken finns inte som ljudbok utan jag har lånat den som talbok. Inläsaren är förskräcklig. Hon gör otroligt töntiga och fula röster. Hon skriker occh och lotsasgråter när karaktärerna gråter och håller på. På stockholmska är det också och det är en gammal inspelning och det låter som en gammal dålig film. Det är helt outhärdligt att lyssna på. Usch!

Det positiva jag kan säga om boken är att det är fina och målande miljö- och karaktärsbeskrivningar.
Men det räcker inte för mig.

Jag önskar er andra besökare i Turkiet lycka till och hoppas ni får en trevligare reseupplevelse än jag.
Själv drar jag nu vidare.

5 kommentarer:

Boktokig Eva Boström sa...

Vad synd! Nåja, alla böcker njuter man ju inte av!

Lo sa...

Talböcker ska du inte läsa! Till skillnad från ljudböcker är de inte inlästa med inlevelse.

Mikaela Stigsdotter-Larsson sa...

Boktokig - ja jättesynd, men så är det ju.

Lo - den här inläsaren gjorde det med all önskvärd inlevelse. Mer inlevelse får man leta efter. Otroligt dåligt!
För övrigt har jag inte så mycket val. Jag är synskadad och ljudboksutbudet är alldeles för smalt att bara hålla sig till. Men jag vet många, många bra talboksinläsare. Dom gör det ofta otroligt profsigt och nyanserat och befriande fritt från inlevelse. På så vis får min fantasi spelrum och karaktärerna får egna röster i mitt huvud.

Sigrid sa...

Jag har också gett upp talböcker därför att jag bara inte stod ut med uppläsaren. Det är en jättetrist upplevelse.
Den bok du gett upp har jag läst med ögonen för väldigt många år sedan. Minns inte i detalj hur det var att läsa den men jag är säker på att jag läste ut den.
Bättre lycka med nästa projekt
önskar Sigrid som håller på att försöka fylla sin kraschade dator med innehåll nygammalt, vilket bl a innebär att jag bokmärker dina bloggar igen.

Lyrans Noblesser sa...

Hoppas att du hittar något bättre på nästa etapp, jag antar att du kommer att läsa Oz i alla fall :-)