onsdag 3 februari 2010

Skrivutmaning 2010:34 - frivillig?

Dagens skrivövning från
SkrivPuff:

"Skriv om att anmäla sig som frivillig."

- Finns någon frivillig? Är det någon som kan tänka sig att ställa upp på detta.
En mycket besvärad tystnad. Alla skruvar sig nervöst i sina stolar.
- Alltså det här är inget betungande uppdrag. Högst ett möte i månaden och man är ju flera som delar på arbetet. Det är kul!
Mer skruvande, några harklingar, en viskning. I varje jhärna snurrar tankarna vilt för att hitta en legitim anledning till att inte ställa upp.
"Jag hinner inte, barnen ska ju hämtas på dagis och middagen ska lagas". "Nä, men det går ju inte det skulle i så fall bli den fjärde styrelsen jag sitter med i, min fru skulle bli galen". "Jag ställer alltid upp på allting, jag tänker inte göra det den här gången". "Nej, jag kan inte sitta och köra 8 mil fram och tillbaka för det här". "Jag är inte rätt person, jag skulle inte vara till någon som helst tillgång".
Och så vidare, och så vidare.
- Anders?
En bestämd huvudskakning.
- Lina?
- Nej, tyvärr, jag skulle verkligen vilja men jag kan faktiskt inte.
- Jimmy?
- Njae...
Aha, en tvekan! En kör av uppmuntrande tillrop.
- Ja, men det klart du ska Jimmy, det kommer passa dig perfekt!
- Ja, du är ju så bra på sånt här!
- Du som är så engagerad i föreningen, någon bättre kan vi inte välja!
- Du som är ny och allt också, det är ett jättebra sätt att komma in i gänget och verksamheten.
Rodnad på Jimmys kinder. Han känner sig hedrad.
- Jag vet inte...
- Jo, kom igen, det blir toppen!
Ja, kanske det ändå. Han är ju student, har inga barn, ingen partner, det klart att han ska ställa upp. Han som kan disponera sin tid nästan som han vill. Det blir säkert jätteroligt.
- Ok.
En samfälld suck av lättnad. Leenden. Avslappnade anletsdrag. Uppmuntrande nickningar.
- Jaha, så var det det här med kassör...

5 kommentarer:

Pia sa...

ASG. Jag känner igen mig. Been there. Done that. Härligt att du känner inspiration och känner dig sugen på att skriva. Hoppas det håller i sig. Gillar att läsa dina texter.

http://tittelina.blogspot.com sa...

Haha, känns igen! Undrar om Jimmy ångrar sitt "Njae". Han kanske får riktigt kul. Vem vet?

Anitha Östlund Meijer sa...

Detta är något jag verkligen fasar för när ungarna växer upp, och det har börjat så smått redan nu med skolföreningar osv

Snöflingan sa...

Ja, alla är sig själva närmast, det är så sant. Men i riktigt svåra situationer verkar den regeln mjukas upp.

Mikaela Stigsdotter-Larsson sa...

Tack för reflektioner och glada tillrop!