torsdag 4 februari 2010

Skrivutmaning 2010:35 - bönor

Dagens skrivövning från
SkrivPuff:

"Skriv om ett flertydigt ord: Böna"

Han såg förväntansfullt på henne. Hon svalde.
- Mmmm, jättegott.
HOn tog hastigt en klunk av vinet. Han log lyckligt.

Det var deras tredje träff och han hade bjudit hem henne till sig på middag. Hon hade fasat. Hon som var en genuin köttätare tyckte det var högst obehaglig med vegetarisk mat. Framför allt hade hon svårt för bönor. Eller svårt för, hon hatade bönor! Smaken och konsistensen var vidrig. Hon bad till Gud hela vägen dit att det inte skulle vara någon mat med bönor.
När han slog upp dörren doftade det underbart och hon kände sig hoppfull. Men som vanligt behagade Gud inte besvara hennes vädjanden. På bordet sotd en rejäl böngryta.

Tack och lov var det inte stora, vita bönor utan små röda. HOn försökte ta för sig så att hon inte fick allt för många på tallriken. Sedan åt hon försiktigt och svalde varje böna hel. Tvingade ner dom med hjälp av ris och vin.
NÄr hon tömt det andra glaset inom loppet av fem minuter såg han lite fundersamt på henne.
- Eh, ja jag är lite törstig...
- Ja, jag ser det. SKulle du vilja ha ett glas vatten till kanske.
HOn log lättat.
- Ja, tack gärna!
Han hällde upp ett stort glas och nu gick det lite lättare.
Hon försökte hålla en avslappnad konversation men allt hon kunde tänka på var varje böna som klämde sig ner genom hennes strupe.
- Vill du ha mer?
Handsvett och starkt illamående. Det skulle inte gå. HOn skulle kräkas.
- Nej tack, det var jättegott men jag orkar faktiskt inte mer.
- Du tyckte inte om deet va?
- Jo jo, verkligen.
- Men är du så här liten i maten?
- Nej, jag är nog lite nervös.
Bättre att han trodde att hon var nervös (och det var hon ju också så det var ingen lötn) än att han trodde at hon inte gillade bönor. En tjej som inte gillar bönor kan väl inte en vegetariankille vara ihop med?

En stund senare satt de tätt ihop i soffan under en filt med resten av vinflaskan och en skål med chips framför sig. Hon kände sig lite snurrig efter att ha hällt i sig tre glas vin i snabb följd utan mycket mat i magen.
De startade filmen de hyrt och efter sådär än tjugo minutervar hångelkallaset i full gång.

Ca fyrtio minuter senare var de båda halvt avklädda. Då kände hon hur det ilade till i magen. En stor bubbla var på väg neråt i systemet.
Oh, nej, det skulle bli en riktig rökare. Den fick bara inte släppas fri. Hjälp! Den gick verkligen inte att hejda.
Hon slet sig fri.
- Vad är det?
Han såg yrvaket på henne.
- Jag måste verkligen gå och kissa. Snart tillbaka.
- Ah, allt vin och vatten.
Hon nickade. Gasen trängde på och hon småsprang knipande till toaletten.

Väl inne i badrummet kunde hon släppa på trycket. Den värsta brakare hon någonsin lagt blev följden och det ekade som åska mellan kakelväggarna. Hon kände hur hon rodnade trots att hn var ensam. Tur att filmen var på där ute. Den där kunde väl inte ha hörts. Men det var tyst utanför dörren. Va, hade han stängt av?! DÅ kände hon stanken. Vidrigt! Hon skyndade sig ut.
Hon tvekade lite vid dörren. Hur skulle hon göra. LÄt hon den vara öppen skulle lukten vädras ut fortare men risken var då att den nådde vardagsrummet. Stängde hon den var detg ingen risk men tänk om han snart tänkte gå på toa.
Nä, hon kunde nog distrahera honom. Hon sköt igen dörren.

- TIllbaka!
Han såg konstigt på henne.
_ Jaha, du har pausat filmen.
- Ja, jag tänte att du inte ville missa något.
- Mhm...
Hennes kinder blossade. MIssat nåt, som om de båda inte redan missat hela filmen. Fattade han inte att när man går på toa ska filmen vara på så att det inte blir pinsamt?
HOn satte sig hos honom igen och han tryckte på play. De satt lite besvärade bredvid varandra. HOn vågade inte göra några närmanden. Han tyckte säkert att hon var världens äcklo nu.
Men tydligen hade han bestämt sig för att en prutt skulle få förstöra kvällen och snart låg de omslingrade igen.

Plöttsligt kände hon det igen. Den här gången kom den dock snabbt och oväntat och hon hade inte en chans att hindra den. Hoh höll emot allt hon kunde men det gick inte.
Som tur var lyckades hon smyga ut den tyst och lite i taget. Hon slappnade av. I en sekund, sedan var stanken där.
Han slutade kyssas.
- Har du släppt dig?
Åh nej, hon ville bara dö. Rodnad över hela kroppen. Men ingen idé att förneka.
- Förlåt, jag rår inte för det. Det är det här med bönor...
Han började skratta.
- Är du inte så van att äta bönor?
- INte van alls.
- Hahaha, det känns.
Hon begravde ansiktet i en kudde.
- Jag skäms ihjäl.
- Äh, ingen fara. Så där var det i början när jag började äta vegetariskt också.
Hon tittade fram.
- Var det?
- Japp. Fast det klart... Jag brukade inte svälja bönorna hela.
- Såg du det?
Han skrattade igen.
- Vill inte du var med mig nu? En tjej som äter bönorna hela och blir asgasig i magen är väl inget för dig?
Han log och drog henne till sig.
- Det klart jag vill vara med dig. Säg bara som det är nästa gång. Jag tar inte illa upp. Du lär dig äta bönor. Dessutom behöver vi ju inte känna oss generade inför varandra längre. Pruttar vid tredje träffen är en positiv utveckling tycker jag.
Hon skrattade generat.
- Du, ska vi strunta i den här filmen och gå och lägga oss istället?
- Nej, ärligt talat, jag tror jag måste gå hem. MIn mage är jättekonstig. Det kan nog bli mer än pruttar...
- Jag förstår. Men när ses vi igen? Imorn?
- Imorn blir bra. Utan bönor.
- Utan bönor.

5 kommentarer:

Anonym sa...

Ojoj, tredje träffen. Snacka om att be böner.. Igenkänningsfaktor och flin genom hela texten. Skönt att vara gift, kan jag känna när jag läser den här.

Ettie sa...

Håller med Escargot till punkt och pricka *s*

marmoria sa...

Rart! Du har gett kvinnors fisande en plats i världslitteraturen.

Anitha Östlund Meijer sa...

Kan bara hålla med de andra. Jag åt hos en indisk kille en gång och då brakade hela systemet. Jisus vad jag skämdes! Vi sågs aldrig mera, och jag undrar än idag om det berodde på det han hörde från toaletten. (Han pausade också filmen)

Mikaela Stigsdotter-Larsson sa...

Tack snälla, fina ni för era kommentarer!

Razaha - haha, nej men usch vad hemskt!