fredag 21 november 2008

Jerusalem

Av Selma Lagerlöf

Vad kan passa bättre efter en studieresa till Jerusalem än att tipsa er om denna bok?
Boken handlar om hur, efter splittring i församlingen, stora delar av en by säljer sina gårdar och allt dom äger för att resa till "det heliga landet". Det är en berättelse om kärlek, vänskap, hårda livsvillkor, tro och tvivel, makt och maktmissbruk och en hel del till.
När jag nu själv var i Jerusalem fick jag veta att boken är baserad på verkligheten. Det jerusalemitiska, svensk-amrikanska sällskapet och dess grundare existerade verkligen. Likaså är dess verkliga bakgrund beskriven i boken. Även mycket av det som hände när svenskarna från byn i Dalarna anlände till Jerusalem överensstämmer med verkligheten. Detta ger berättelsen, för mig, en ny dimension.
Jag är mycket förtjust i den här boken (och även filmen) men undrar ibland hur Lagerlöf själv förhåller sig till sina karaktärer och till det som händer. Ofta upplever jag at författaren tar ställning för eller emot vissa karaktärer eller företeelser i sina romaner men så är inte riktigt fallet här. Å andra sidan är världen inte svart eller vit, ond eller god, och det lyckas Selma Lagerlöf verkligen skildra i Jerusalem.

Inga kommentarer: