torsdag 30 maj 2019

Som stjärnor på himlen, av Barbara Kingsolver

Alice har på egen hand uppfostrat sin dotter Taylor och visat henne att en kvinna klarar sig alldeles utmärkt utan en man. Trots detta vill Alice göra ett nytt försök att leva i tvåsamhet och gifter om sig. Nu är hon mer än utled på sitt äktenskap som belamrat hemmet med gamla bilstrålkastare och i övrigt mest består av tystnad och tv-tittande.
Samtidigt oroar hon sig för hur hennes egen inställning till män påverkat hennes dotter.
Taylor lever tillsammans med en man som älskar henne förtvivlat men hon har svårt att visa känslor tillbaka och hennes livs centrum är adoptivdottern Turtle. Turtle som när hon var tre år utan vidare lämnades i Taylors bil på en bensinstation.
Så händer något som river upp Taylors och Turtles liv och Alice bestämmer sig för att lämna sin man och komma dottern och barnbarnet till undsättning.
Förutom de tre huvudpersonerna får vi stifta bekantskap med en rad färgstarka romangestalter. Och förutom författarens underbara porträttering av kvinnlig styrka och svaghet får vi även en inblick i den cherokeeindianska kulturen och historien. I alla fall så som det begav sig för ungefär 25 år sedan då boken skrevs.

I höstas läste jag en annan av Kingsolvers böcker och den föll jag pladask för. Den var dock lite av en tegelsten och inte helt lättsmält så det tog ett tag innan jag orkade ge mig in i ännu en av hennes böcker. Den här hade jag dock inte behövt vänta så länge med att läsa. Den är inte alls lika tjock och den kräver inte riktigt lika mycket av läsaren. Men den gjorde mig på intet sätt besviken.
Jag bara älskar den här författarens språk som är så njutbart vackert utan att vara överlastat. För att inte tala om värmen och humorn som harmoniserar med berättelsens mörka sidor.

Kingsolvers författarskap berör mig verkligen på djupet. Det är något med hennes tilltal som på samma gång är så oerhört charmerande och gripande.
Jag har fullkomligt älskat mig igenom varje sida av den här boken.
Jag vet faktiskt inte hur jag ska kunna göra romanen rättvisa här. Till viss del för att det gick lite för lång tid från utläsning till att jag nu kom mig för att blogga om den. Men mest för att den helt enkelt måste upplevas.
Så gör det, upplev den!

Inga kommentarer: