söndag 5 maj 2019

Ett par mellantvåskitbraböckertips

När jag har läst en bok som gjort stort avtryck i mig är det svårt att börja på en ny. Då behöver jag läsa något som inte berör mig lika starkt men som ändå väcker intresse. Om du är likadan så kommer här två boktips till dig.

”Dödskaravanen” av Mats Rasmie
I slutet av 1800-talet lockas människor från ett Sverige med fattigdom och arbetslöshet till ett Brasilien som i kampanjer utmålas som ett rent paradis. Vi får följa paret Arvid och Anna som förförs av dessa kampanjer och lämnar sitt hemland Sverige. Det visar sig förstås inte riktigt bli som de tänkt sig. Folk dör som flugor och i de tillfälliga läger emigranterna placeras i innan de når målet råder omänskliga förhållanden. Endast de starkaste överlever och väl framme på den plats där de ska få bruka jorden väntar ett mycket hårt arbete för att göra platsen bebolig och marken odlingsbar.

Jag kände inte till den svenska migrationen till Brasilien så boken var intressant just därför. Men den är ganska platt och trist skriven och jag hade önskat mig mer historisk information. Den lämnar en del frågetecken hos mig. Jag måste läsa mer om det här känner jag och det är ju bra när litteratur väcker nyfikenhet, men jag tycker att författaren hade kunnat göra något mycket bättre av ett så pass spännande och inspirerande stoff.

”Exit Kalahari” av Jenny Söderqvist och Helene Åberg
När SVT-medarbetarna Jenny och Helene ärr på uppdrag i Botswana och bestämmer sig för att under några lediga dagar göra en utflykt i Kalaharis naturreservat. Deras hyrbil fattar eld och de måste, utan proviant eller skydd mot ormar och lejon, till fots ta sig tillbaka till civilisationen. Under tiden pågår en febril aktivitet för att hitta de båda kvinnorna och de uppmärksammas i media så väl i Sverige som internationellt.

Boken är skriven i korta kapitel där Jenny och Helene turas om att berätta deras gemensamma historia. Målande, lättläst med ett tillfredställande språk. Ett äventyr som sätter djupa spår hos författarna men som trots allt slutar lyckligt.
Inte en berättelse som stannade kvar särskilt länge hos mig men bra om en vill fly sin egen verklighet en stund utan att själv investera så väldigt mycket.

Inga kommentarer: