måndag 13 juni 2016

Normbrytande prinsessor och svenska grodor

Tack vare tips och lyssnarrabatt från podcasten Mellan raderna Som jag skrev om här om sistens så fick jag hem ett roligt bokpaket från Shildts & Söderström.

Dels var det två ex av boken ”Tack för ditt förstånd! – svenska grodor i Finland”.
En festlig bok som ger prov på hur tokigt det kan bli i ett tvåspråkigt land.
En överraskade jag maken med, en ska jag ge till min mormor som kommer läsa och fnissa och sen berätta för mig. Hon kan behöva något roligt att muntra upp sig med i cellgiftsdimmorna.

Sedan så blev det prinsessor! Men inte vilka prinsessor som helst.
Dels köpte jag Sagan om prinsessan Bulleribång, av Lena Frölander-Ulf (text & bild) och Hannele Mikaela Taivassalo (text).
I denna saga är det prinsessan som räddar prinsen och inte tvärt om.
Den ska jag ge till en av tvillingarna i fyraårspresent.

Den andra prinsessboken hade jag tänkt spara till femåringens sexårsdag i oktober men jag kunde naturligtvis inte vänta utan gav henne den samma dag den anlände.
Det handlar om Prinsessmålarboken av Sanna Mander.
En målarbok full av prinsessor! Prinsessor som, precis som Bulleribång, inte alltid gör eller ser ut riktigt som det kanske förväntas av dem.
Här finns rymdprinsessor, riddarprinsessor, tatuerade prinsessor, chefsredaktörsprinsessor och många fler.

Jag har fått lov av dottern att visa en av hennes verk här på bloggen.
Får jag lov att presentera Superprinsessan!

Inga kommentarer: