måndag 20 juni 2016

Har avslutat Suzanne Collins krönika om Underjord

Gregor bor med sin mamma, sina två yngre systrar och sin farmor i en liten lägenhet i New York. Familjen kämpar för att få livet att gå ihop och för att bemästra sorgen över fadern som spårlöst försvunnit.

Äventyret börjar när Gregor och hans lillasyster Boots dras in i ett hål i väggen i deras tvättstuga. De faller och faller och hamnar till slut i Underjord. Här möter de råttor, kackerlackor och fladdermöss i jätteformat.
Här möter de människor som lärt sig att överleva i en värld av mörker.

I Underjord pågår ett ständigt krig mellan människor och råttor och Gregor dras in i detta krig.
Han är nämligen svaret på profetian om ”krigaren”.
Gregors värld vänds upp och ned och hans liv blir aldrig som det varit.

Jag älskade Collins Hungerspelen och de två efterföljande böckerna så jag blev glad när jag hittade de här.
Självklart når den här krönikan inte alls upp till samma höjder.
Den är dessutom tänkt för lite yngre läsare än Hungerspelen vilket nog också bidrar till att inte fånga mig på samma sätt.
Men den är bra! Historien håller hela vägen, den är spännande och jag blir bitvis riktigt berörd. Jag hade fullkomligt älskat de här böckerna om jag fått läsa dom som liten.

Något jag verkligen uppskattar med Collins är att hon inte skyggar för det svåra, mörka och obekväma. Hon är skoningslös mot både sina läsare och sina karaktärer och det beundrar jag henne för. Livet är långt ifrån alltid ljust och varmt. Det får allt för många barn uppleva i verkligheten. Att som barn få möta sorg och mörker i litteraturen utvecklar empatin. Det är jag övertygad om. Och barn som upplevt sådant själva kan här identifiera sig med Gregor, hans familj och hans vänner.

Jag avslutade den sista boken i serien här om dagen. Den lämnar mig med en känsla av tillfredställelse och undran. En bra känsla!
Jag tror att jag läser barn- och ungdomsböcker som andra läser deckare – för att få en spännande, underhållande och lagom berörande läsupplevelse som inte lämnar allt för stor tomhet eller allt för starka känslor efter sig.

Inga kommentarer: