onsdag 15 juni 2016

Tematrio - sommarläsplaner

Jag tar och hoppar på Lyrans sista tematrio inför sommaren. ”Berätta om tre texter, genrer, böcker, författare du planerar att läsa i sommar!”

1. Jag har en bekant som arbetar som översättare. Det tycker jag är coolt! I sommar ska jag läsa någon av de böcker han översatt. Troligtvis Barfotaadvokaten av Chen Guangche.

2. Det blir mer Asien! Närmare bestämt Nordkorea.
Just nu läser jag Käre ledare : min flykt från Nordkorea – av Jang Jin-Sung. Här står landets politik mycket i centrum.
Jag har för avsikt att komplettera detta genom att läsa Inget att avundas : vardagsliv i Nordkorea – av Barbara Demick. En bok där en får inblick i ”vanliga” människors liv.

3. Jag måste bara prova någon eller några av Storytels egna serier.
Alltså, serier som en bara får tillgång till via Storytel. Men detta ska nog få sig ett eget blogginlägg tror jag.

4 kommentarer:

Boklysten sa...

Har läst båda böckerna om Nordkorea och de ger verkligen en skrämmande bild av det landet.

Mikaela Stigsdotter-Larsson sa...

Ja, usch! Jag har kommit typ 2/3 in i Käre ledare och det är ju så sjukt.

Monika sa...

Har Storytel egna serier? Jag lyssnar inte själv, men sambon gör :)

Mikaela Stigsdotter-Larsson sa...

Ja, nu har de det! Jag har just skrivit ett inlägg om det.