lördag 28 augusti 2010

Brunstkalendern av Emma Hamberg

Tre systrar.
Den yngsta, Lena, har fyra barn, en hund, katter, kaniner och en ständigt frånvarande Make.
Mellansyster Åsa, en intelligent datanörd vilket har gjort henne ofattbart rik. Hon lever tillsammans med sin man i en fin, stor och ekande tom lägenhet. Denna lägenhet som de tänkt fylla med barn som vägrar komma.
Och så den äldsta, Marie. Hon arbetar häcken av sig på en rockbar, har tre älskare och lever i sin lilla etta tillsammans med sin hund och sina plastbröst som hon gav sig själv i fyrtioårspresent.
Systrarnas föräldrar är bönder och lever för sin gård och sin familj.

Ja, det här är vad det låter. En bok som bjuder på realtionstrassel, livskriser, sorg och kärlek, allt tillspetsat framställt med lite humor på toppen.
Inget fantastiskt men helt ok. Avslappnande och underhållande läsning.
Jag som bonnunge gillar förstås också just detaljerna kring bondelivet och djuren.
Dock blir jag alldeles trött och matt på karaktärernas ofta framträdande oförmåga att kommunisera med varandra. Fast det blir jag i och för sig i verkligheten också. Inte minst när det gäller mig själv. Så det är väl just det. Jag får nog av det i verkligheten.

Uppläsaren Anja Lundqvist passar mycket bra för den här sortens bok.

1 kommentar:

Johannes Almborg sa...

Hittade en sida som kanske kan vara intressant. Vilken författare skriver du som?

http://iwl.me/

Ta, förslagsvis en av dina skrivutmaningar, en text översätt den till engelska och klistra in i textfältet. Sen ser du vilken författare du delar skrivstil med.

Själv fick jag Charles Dickens. Skall testa igen med ett litet längre och mer berättande inlägg, för att se om det stämmer igen